Agrian ja Ruotsin maatalousyliopiston uusi tunnustuspalkinto eläinlääketieteelliselle tutkimukselle

Vakuutusyhtiö Agria ja Ruotsin maatalousyliopisto (SLU) ovat yhdessä perustaneet uuden eläinlääketieteellisen tutkimuksen tunnustuspalkinnon. Palkinto myönnetään vuosittain tutkijoille, jotka ovat tehneet poikkeuksellisen merkittävää työtä eläinlääketieteellisen tutkimuksen hyväksi Pohjoismaissa. Palkintosumma on miljoona Ruotsin kruunua ja sen rahoittaa Agria. Kyseessä on yksi alan suurimmista tutkimuspalkinnoista.

Palkinto jaetaan ensimmäisen kerran elokuussa 2025 osana ruotsalaisen eläinlääketieteen 250-vuotisjuhlia. Uudella tutkimuspalkinnolla annetaan tunnustusta merkittäville edistysaskeleille eläinlääketieteellisessä tutkimuksessa Pohjoismaissa ja sen tavoitteena on innostaa alan toimijoita tieteelliseen kehitykseen ja innovointiin. Palkintosumma on miljoona Ruotsin kruunua, joten siitä tulee yksi maailman suurimmista eläinlääketieteen tutkimuspalkinnoista.

”Olen palkinnosta hyvin iloinen ja ylpeä, sillä se on loistava virstanpylväs eläinlääketieteelliselle tutkimukselle! Eläinlääketiede on avainasemassa sekä eläinten että ihmisten terveyden kannalta. Uudella tutkimuspalkinnolla haluamme osoittaa, miten tärkeää eläinlääketieteellinen tutkimus on koko yhteiskunnalle”, sanoo SLU:n dekaani Rauni Niskanen.

Palkinto voidaan myöntää yksittäiselle tutkijalle tai tutkimusryhmälle. Palkinnon saajat valitsee palkintolautakunta, joka koostuu puheenjohtajasta ja pohjoismaisten eläinlääketieteellistä tutkimusta ja koulutusta harjoittavien yliopistojen nimeämistä jäsenistä. SLU:n lisäksi mukana ovat Norjan ympäristötieteen ja biologian yliopisto, Helsingin yliopisto ja Kööpenhaminan yliopisto.

”Agria on vuodesta 1938 lähtien, siis jo 86 vuoden ajan, edistänyt eläinten terveyttä ja hyvinvointia. Tällä palkinnolla haluamme tukea erityisesti eläinlääketieteellistä tutkimusta, jolla on suora vaikutus eläinten hyvinvointiin”, kertoo Agrian liiketoiminta-alueen johtaja Patrik Olsson.

Ehdokasasettelu alkaa marraskuussa 2024

Vuoden 2025 palkinnon ehdokasasettelu alkaa marraskuussa. Kuka tahansa voi ehdottaa palkinnon saajaa, mutta jokainen ehdokkuus on validoitava. Ehdokasasettelun jälkeen nimitetty palkintolautakunta vastaa päätöksentekoprosessista. SLU:n rehtori päättää palkintolautakunnan esityksen perusteella palkinnon saajasta vuosittain elokuussa.