Agrian tutkimusrahasto: lemmikkien terveyden edistämistä jo 80 vuoden ajan

Agria edistää eläinten hyvinvointia Agrian tutkimusrahaston muodossa jakamalla vuosittain tutkimusrahaa. Rahaston varat koostuvat osin Agrialle maksetuista vakuutusmaksuista. Näin ollen Agrian asiakkaat ovat mukana tukemassa tärkeää eläinlääketieteellistä tutkimusta lemmikkien terveyden hyväksi vakuuttamalla oman lemmikkinsä. Tänä vuonna tutkimusrahasto on toiminut jo 80 vuoden ajan.

Kissanpentu emonsa kanssa

Agrian tutkimusrahasto perustettiin vuonna 1938 ja siitä lähtien rahasto on vuosittain tukenut tutkimustyötä, joka tukee eläinten hyvinvointia. Vuonna 2008 Agrian tutkimusrahasto yhdisti voimansa Ruotsin Kennelliiton (Svenska Kennelklubben) kanssa ja siitä lähtien rahasto on yhdessä myöntänyt vuosittain noin 6 miljoonan Ruotsin kruunun eli reilun 600 000 euron edestä tukia kissojen ja koirien hyvinvointia edistäviin tutkimuksiin.

Aikaisemmin rahasto on myöntänyt tukia muun muassa seuraaville tutkimusprojekteille: koiran vaikutus ihmisen henkiselle ja fyysiselle terveydelle, ragdollien kääpiökasvuisuus sekä stressin ja elämäntyylin vaikutus ihmisen ja koiran hyvinvointiin.

-  Aika harva tietää tutkimusrahastostamme ja että Agria tukee eläinlääketieteellistä tutkimusta. Myöskään kaikki asiakkaamme eivät välttämättä tiedä, että ottamalla vakuutuksen, hekin tukevat tärkeää tutkimustyötä. Haluankin kiittää Agrian kaikkia asiakkaita siitä, että he tällä tavalla osallistuvat lemmikkiterveyden edistämiseen – omakohtaisesti sekä yleisesti. Toivonkin, että tietoisuus tutkimusrahaston merkityksestä ja Agrian työstä sen eteen kasvaa, kertoo Agria Eläinvakuutuksen maajohtaja Anna Linder.

Tavoitteena terveet lemmikit ja niiden yhteiskunnallisen merkityksen korostaminen

Agrian rahaston tavoite on eläinlääketieteellisen tutkimustyön tukeminen sekä lemmikkien terveyden ja yhteiskunnallisen merkityksen edistäminen. Tavoitteena on myös, että tutkimustuloksia voidaan soveltaa käytännössä ja niiden avulla voitaisiin vaikuttaa muun muassa jalostukseen, lemmikkien terveyteen ja pitoon.

Lisäksi tutkimustulosten avulla pyritään kasvattamaan ymmärrystä kissojen ja koirien merkityksestä lemmikinomistajan terveydelle ja lemmikkien positiivista vaikutuksista yksilölle sekä myös yhteiskunnalle. Useat tutkimukset osoittavatkin, että lemmikki edistää omistajansa hyvinvointia monin eri tavoin.

Apurahaa voi hakea myös Suomesta

Agrian tutkimusrahaston apurahaa voi hakea tutkija, eläinlääkäri tai muu lemmikkeihin liittyvän tutkimustyön kanssa työskentelevä henkilö. Haettava summa voi olla maksimissaan 100 000 euroa (1 miljoona Ruotsin kruunua). Hakijan tulisi mieluiten olla sidoksissa tutkivaan yliopistoon, tutkimusinstituuttiin tai muuhun organisaatioon/järjestöön, esimerkiksi eläinklinikkaan.

Lisätietoa vuoden 2019 hakuprosessista tulee keväällä 2019 osoitteessa www.agria.fi.

Agria Eläinvakuutus on eläimiin erikoistunut vakuutusyhtiö, joka tarjoaa vakuutuksia kissoille ja koirille.