Agrian tutkimusrahasto jakaa lähes 900 000 euroa lemmikkien terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen

Miten koiranomistajan kiintymyssuhde vaikuttaa koiranpennun käyttäytymiskehitykseen, kuinka kanien nivelrikko voidaan tunnistaa ja voiko pentuekoko olla merkki koirarodun terveydestä? Kaikki nämä ovat esimerkkejä kysymyksiä, joihin etsitään vastauksia Eläinvakuutusyhtiö Agrian rahoittamissa tutkimushankkeissa.

Kuva Cred Adamkaz

Vuoden 2024 aikana Pohjoismaissa ja Saksassa käynnistyy yhteensä kymmenen uutta hanketta, joita Agrian ja Ruotsin Kennelliiton yhteinen tutkimusrahasto tukee. Kymmenen uutta sekä yhdeksän jo käynnissä olevaa tutkimushanketta saavat yhteensä lähes 900 000 euroa apurahaa koiriin, kissoihin ja kaneihin liittyvään tutkimustyöhön. Suomessa alkaa tänä vuonna kaksi uutta Agrian rahoittamaa tutkimusta.

"Tämä on ensimmäinen kerta, kun osallistumme tutkimushankkeeseen Saksassa, ja on hienoa, että tutkimusrahastomme saa apurahahakemuksia yhä useammasta maasta. Kansainvälinen kiinnostus tarjoaa uusia näkökulmia ja mielenkiintoisia aiheita, jotka hyödyttävät kaikkia eläimiä ja eläinten omistajia", toteaa Agrian toimitusjohtaja Agnes Fabricius.

Tavoitteena terveemmät ja hyvinvoivat lemmikit

Agrian tutkimusrahaston tavoite on sen perustamisesta saakka ollut laajamittainen eläinlääketieteellisen tutkimustyön tukeminen sekä eläinten terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen. Tavoitteena on, että tutkimustuloksia voidaan soveltaa käytännössä ja vaikuttaa muun muassa jalostustoimintaan, lemmikkien terveyteen ja eläintenpitoon.

Lisäksi tutkimustulosten avulla pyritään lisäämään lemmikittömien henkilöiden ymmärrystä kissojen ja koirien merkityksestä lemmikinomistajan terveydelle ja lemmikkien positiivista vaikutuksista sekä yksilölle että yhteiskunnalle.

Apurahaa myös suomalaisille hankkeille

Apurahaa jaetaan kuluvan vuoden aikana sekä eläinlääketieteellisiin tutkimusprojekteihin että ihmisten ja eläinten välisiä suhteita tutkiville hankkeille.

Esimerkiksi Uppsalan yliopistossa tutkitaan koirien perinnöllisten sairauksien syitä. Perinnölliset sairaudet johtavat koirien sulkemiseen pois jalostuspopulaatiosta, mikä puolestaan johtaa geneettisen vaihtelun vähenemiseen. Kaventunut geenipooli mahdollisesti lisää muiden terveysongelmien esiintyvyyttä. Helsingin yliopistolla puolestaan alkaa Johanna Mäkitaipaleen tutkimushanke, jonka tavoitteena on tunnistaa kanien nivelrikko. Kanien nivelrikkokipua ei ole aiemmin tutkittu.

Helsingin yliopistolla käynnistyy niin ikään Hannes Lohen johtama tutkimus, jossa selvitetään omistajan ja koiran välistä syvää tunnesuhdetta ja sen vaikutuksia mm. koiran käyttäytymiskehitykseen. Tanskassa toteutetaan tutkimushanke, joka keskittyy yksin asuvien ikäihmisten ja heidän koiriensa suhteen tutkimiseen ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen.