Agrian tutkimusrahasto viettää 85-vuotisjuhlaansa ja jakaa lähes miljoona euroa eläinten terveyden edistämiseen

Kukapa ei haluaisi hoitaa lemmikkiään parhaalla mahdollisella tavalla ja tietää enemmän esimerkiksi nelijalkaisen ystävänsä riskistä sairastua syöpään, tai miten koiran epilepsiaa voidaan parhaiten hoitaa. Nämä ovat esimerkkejä kahdestatoista uudesta tutkimushankkeesta, jotka saavat Agrialta ja Ruotsin Kennelliitolta (SKK) apurahaa lähes miljoonan euron edestä.

Agrian tutkimusrahaston tavoite on sen perustamisesta saakka ollut laajamittainen eläinlääketieteellisen tutkimustyön tukeminen sekä eläinten terveyden ja yhteiskunnallisen merkityksen edistäminen. Apurahaa on maksettu mm. perinnöllisyystieteen ja eläinten käyttäytymistieteen aloille sekä tutkimustyöhön lemmikin merkityksestä ihmisille ja yhteiskunnalle.

Tänä vuonna tutkimusrahasto jakaa lähes miljoona euroa (lähes 11 miljoonaa Ruotsin kruunua) kahdentoista uuden tutkimushankkeen sekä yhdentoista meneillään olevan hankkeen kesken. Meneillään olevat hankkeet saavat rahoitusta vielä vuodeksi. Puolet uusista hankkeista on eläinlääketieteellisiä tutkimuksia, 40 prosenttia eläinten ja ihmisten välisiä suhteita tutkivia hankkeita ja loput 10 prosenttia eläinten hyvinvointia tukevia hankkeita.

Apurahaa myös suomalaisille hankkeille

Suomessa on parhaillaan käynnissä useita tutkimushankkeita, joita Agria on rahoittanut. Tänä vuonna apurahaa saa jälleen kolme uutta suomalaista hanketta.

Jyväskylän yliopistolla tutkitaan pian apurahan turvin ihmisen ja koiran välisestä vuorovaikutusta. Tämä kaksivuotinen hanke pyrkii selvittämään, mikä tekee koirasta ihmisen parhaan ystävän ja mitä on lajien välisen ystävyyden taustalla. Helsingin yliopistolla puolestaan jatketaan koirien epilepsian tutkimista. Vuoden kestävä tutkimus tähtää epilepsian diagnostiikan ja hoidon kehittämiseen.

Toinen Helsingin yliopiston uusista apurahahankkeista tutkii fontanellien (aukileet kallossa) ja syringomyelian yhteyttä. Syringomyelia tarkoittaa nesteentäyteisten onteloiden muodostumista selkäytimeen aivoselkäydinnesteen epänormaalin liikkumisen seurauksena. Sairaus johtuu yleensä tietyille koiraroduille ulkonäkösyistä jalostetusta lyhyestä ja ahtaasta kallosta.

Muita Agrian rahoittamia uusia hankkeita Pohjoismaissa ovat mm. koirien syöpätutkimus, lemmikkikanien sosiaalista hyvinvointia tutkiva hanke, koirien atooppista dermatiittia kartoittava tutkimus sekä hanke, joka pyrkii selvittämään, voidaanko koiran ristisidevaurioita hoitaa muutenkin kuin leikkaushoidolla.