Agrian vinkit koiranomistajille pakkaspäiville

Lumi, jää ja pakkanen tuovat mukanaan tiettyjä haasteita ja vaaroja koirille, kuten paleltumia, kylmäkramppeja ja hukkumisen riskin. Listaamme vinkkejä turvalliseen talveen koiran kanssa ja miten auttaa koiraa talvivaivojen kanssa.

Kylmyys

Eri rodut kestävät kylmyyttä eri tavoin. Tarkkaile koiran palelun merkkejä, kuten: tassujen nostelua, nilkuttamista, tärinää sekä tavallista hitaampaa ja jäykempää liikkumista.

Kovimmilla pakkasilla kannattaa tehdä hieman lyhyempiä kävelylenkkejä ja keksiä mieluummin jotain mukavaa tekemistä sisätiloissa.

Jos koirasi palelee jatkuvasti, kannattaa koiralle ostaa talvitakki. Eläinkaupoissa myydään koirille tarkoitettuja talvivaatteita kuten takkeja ja haalareita. Koira kannattaa ottaa mukaan ostosreissulle, jotta ostat koirallesi oikean koon.

Kylmäkrampit

Koira voi saada kylmäkramppeja raajoihin. Kylmäkrampin aikana koiran raaja jäykistyy ja koira pitää sitä ylhäällä eikä välttämättä suostu tai pysty kävelemään. Yleensä kylmäkramppi menee hetkessä ohi. Voit auttaa koiraa lämmittämällä ja hieromalla koiran raajaa. Jos kylmäkrampit toistuvat jatkuvasti, kannattaa kääntyä kotiinpäin ja tehdä lyhyempiä lenkkejä.

Paleltumat

Koirille voi tulla kovalla pakkasella paleltumia. Useimmiten paleltuma tulee ulkonevaan ruumiinosaan kuten korviin, tassuihin tai häntään. Uroskoirilla myös kivekset voivat paleltua. Paleltumille herkimpiä ovat pienet, vanhat ja sairaat koirat sekä koiranpennut.

Paleltunut ruumiinosa alkaa usein punoittaa tai sinertää ja se voi turvota. Älä hiero paleltunutta ruumiinosaa vaan lämmitä sitä varoen päästyänne sisälle, esimerkiksi kietomalla lämmin viltti koiran ympärille.

Tassujen talvihuolto

Koiran tassut vaativat hieman talvikunnossapitoa.

Jos asut kaupungissa, jossa kadut suolataan, pese koiran tassut kävelyn jälkeen. Älä anna koiran nuolla suolaisia tassujaan, sillä suola ei ole hyväksi koiran vatsalle.

Koiran tassut kannattaa myös voidella tassusalvalla, joka hoitaa ja suojaa anturoita. Salva auttaa myös ehkäisemään lumen kerääntymistä anturoiden väliin.

Talviurheilu koiran kanssa

Koiran voi ottaa mukaan hiihtolenkille koirille sallittuilla hiihtoladuilla. Pidä kuitenkin mielessä, ettei koira pysty liikkumaan lumessa yhtä sulavasti kuin ihminen suksilla eli lumessa juokseminen on koiralle raskaampaa kuin hiihtäminen sinulle. Tee siis vain sopivan lyhyitä hiihtolenkkejä koiran kanssa ja tarkkaile koiran jaksamista. Huolehdi, että koira ei juokse ladulla vaan ladun vieressä, jotta latu pysyy siistinä muita hiihtäjiä varten.

Älä ota koiraa mukaan laskettelemaan tai lumilautailemaan, sillä vahingoittumisen riski on liian suuri. Luistelu ei myöskään ole sopivin talviurheilu koiralle, sillä koira voi saada haavan luistimesta.

Jäällä liikkuminen

Jos kävelette koiran kanssa jäällä, varmista aina ensin jään kestävyys. Jos koira joutuu jäiseen veteen, hukkumisen riski on suuri. Koira kannattaa pitää kytkettynä jäällä ja rannoilla liikkuessanne, jotta koira ei pääse harhailemaan heikoille jäille. Muista, että jään paksuus voi vaihdella eli vaikka jää on yhdessä kohtaa kantavaa, se voi olla heikompaa toisessa kohdassa.

Agria Eläinvakuutus on Suomen ainoa eläimiin erikoistunut vakuutusyhtiö, joka tarjoaa vakuutuksia kissoille ja koirille.