Älä anna kissalle ihmisille tarkoitettuja särkylääkkeitä – voi aiheuttaa myrkytyksen

Jos kissalla on kipuja, älä anna sille ihmisille tarkoitettuja särkylääkkeitä, sillä ne voivat kivun lievittämisen sijaan aiheuttaa vaarallisen myrkytyksen. Tavallisia myrkytyksen aiheuttavia lääkeaineita ovat parasetamoli, asetyylisalisyylihappo ja ibuprofeeni. Karanteeniaikanakin useimmat eläinklinikat ja apteekit ovat avoinna normaalisti eli kissanomistajan ei kannata alkaa lääkitsemään kissaa omilla särkylääkkeillä ja ilman eläinlääkärin ohjeistusta.

Apaattisuus ja vsymys voivat olla myrkytyksen oireita

Miksi särkylääkkeet ovat vaarallisia kissoille?

Lääkeaineet hajoavat eri tavoin kissan elimistössä kuin ihmisen elimistössä: lääkeaine voi hajota huomattavasti hitaammin kuin, tai ei lainkaan.

Kissat ovat erityisen herkkiä särkylääkkeille, jotka sisältävät vaikeasti pilkkoutuvia aineita. Kolme yleisintä kissalle vaarallista ainetta ovat parasetamoli, asetyylisalisyylihappo ja ibuprofeeni.

Kissalle ei ikinä tulisi antaa ihmisille tarkoitettuja lääkkeitä, ellei eläinlääkäri ole niitä määrännyt ja antanut tarkkoja annosteluohjeita.

Jos kissalla on kipuja, ota yhteyttä eläinlääkäriin ja anna kissalle tarvittavia lääkkeitä eläinlääkärin ohjeiden mukaisesti.

Parasetamoli
Vaikuttava aine muun muassa Panadolissa. Parasetamoli vaikuttaa veren hapenottokykyyn, ja se tekee kissan usein väsyneeksi. Myrkytys voi johtaa anemiaan ja jopa kissan menehtymiseen, jos kissa ei saa oikeanlaista hoitoa ajoissa. Parasetamoli voi myös aiheuttaa maksavaurioita, jotka eivät aiheuta näkyviä oireita, ja siksi vauriot diagnosoidaan toisinaan vasta myöhemmin.

Asetyylisalisyylihappo
Vaikuttava aine muun muassa aspiriinissa. Myrkytyksen oireita ovat oksentelu, krampit ja koomaan joutuminen. Pahimmillaan hoitamaton myrkytys voi johtaa kissan menehtymiseen.

Ibuprofeeni
Vaikuttava aine muun muassa Buranassa. Jos kissa saa ibuprofeenimyrkytyksen, kissa on usein sekava, uloste on veristä ja kissa voi pahimmassa tapauksessa joutua shokkiin tai menehtyä.

Miten tunnistan myrkytyksen oireet?
Jos sinulla on pienikin epäily, että kissa on syönyt jotain ihmisille tarkoitettuja lääkkeitä tai kissalla ilmenee myrkytyksen oireita, ota välittömästi yhteyttä eläinlääkäriin. Myrkytys voi muuttua hetkessä hengenvaaralliseksi ja siksi kissan tulee saada oikeanlaista hoitoa mahdollisimman pian.

Yritä selvittää, mitä kissasi on syönyt ja ota mahdollisuuksien mukaan lääkepakkaus tai tuoteseloste mukaan eläinlääkäriin.

Monet myrkytyksen aiheuttamista oireista näkyvät heti tai muutamissa tunneissa, mutta esimerkiksi munuais- tai maksavaurion oireet voivat ilmetä jopa vasta päivien tai viikkojen kuluttua. Siksi on tärkeää olla heti yhteydessä eläinlääkäriin, jos kissaa on syönyt lääkeaineita, vaikka kissalla ei ilmenisi oireita.