Älä anna koiralle ihmisille tarkoitettuja särkylääkkeitä – voi aiheuttaa myrkytyksen

Jos koiralla on kipuja, älä anna koiralle ihmisille tarkoitettuja särkylääkkeitä, sillä ne voivat kivun lievittämisen sijaan aiheuttaa koiralle vaarallisen myrkytyksen. Koiralle myrkytyksen aiheuttavia lääkeaineita ovat ibuprofeiini ja parasetamoli. Karanteeniaikanakin useimmat eläinklinikat ja apteekit ovat avoinna normaalisti eli koiranomistajan ei kannata alkaa lääkitsemään koiraa omilla särkylääkkeillä ja ilman eläinlääkärin ohjeistusta.

Apaattisuus ja vsymys ovat myrkytyksen oireita

Miksi särkylääkkeet voivat olla vaarallisia koiralle?

Koiran elimistössä lääkeaineet hajoavat eri tavoin kuin ihmisen elimistössä. Lääkeaine voi hajota huomattavasti hitaammin kuin ihmisen elimistössä, tai se ei hajoa lainkaan. Lääkeaine voi myös koiran maksassa muuttua hengenvaaralliseksi yhdisteeksi.

Tavallisimpia koiralle myrkytyksen aiheuttavia lääkeaineita ovat ibuprofeiini ja parasetamoli. Suurissa määrissä syötynä kuitenkin oikeastaan mikä tahansa lääkeaine voi olla vaarallinen. Tavallisia myrkytyksen oireita ovat oksentelu ja ripuli, tärinä, hengitysvaikeudet ja kuolaaminen. Oireet ja niiden voimakkuus riippuu lääkeaineesta sekä syötyjen lääkkeiden määrästä.

Koiralle sopimattomat lääkeaineet ja niiden aiheuttamat oireet

Ibuprofeiini
Vaikuttava aine muun muassa Buranassa ja Ibumaxissa.

Ibuprofeenin yliannostus aiheuttaa koiralle tavallisimmin ruuansulatuskanavan oireita kuten oksentelua, ripulia, ulosteen verisyyttä, vatsakipua ja mahdollisesti mahalaukun ja pohjukaissuolen haavaumia.

Myrkyllinen annostus: suuri kerta-annos ibuprofeenia (>100 mg painokiloa kohden) voi aiheuttaa ruuansulatuskanavan oireita. Eli esimerkiksi 8-kiloiselle koiralle kaksi 400mg-vahvuista Buranaa. Mikäli koira syö ibuprofeenia yli 175 mg painokiloa kohden ovat myös munuaisvauriot mahdollisia ja annoksen ollessa yli 400mg painokiloa kohden seuraavat keskushermosto-oireet ja kooma.

Parasetamoli
Vaikuttava aine muun muassa Panadolissa

Parasetamoli voi suurena kerta-annoksena aiheuttaa koiralle myrkytysoireita ja maksavaurion. Tyypillisiä myrkytyksen oireita ovat oksentelu, vatsakipu, apaattisuus ja maksavaurion yhteydessä ihon, limakalvojen ja silmänvalkuaisten kellertävä väri.

Myrkyllinen annos: 75-100 mg painokiloa kohden. Eli esimerkiksi 10-kiloiselle koiralle 1,5-2 tablettia 500mg vahvuista Panadolia.

Milloin eläinlääkäriin?

Jos tiedät, että koirasi on syönyt jotain lääkkeitä tai koiralla on myrkytyksen oireita, soita heti eläinlääkärille saadaksesi toimintaohjeet. Yritä selvittää mitä lääkettä ja kuinka paljon koira on syönyt, ja kuinka kauan aikaa lääkkeen syömisestä on kulunut. Ota lääkepakkaus tarvittaessa mukaan eläinlääkäriin.

Monet myrkytyksen aiheuttamista oireista näkyvät heti tai muutamissa tunneissa, mutta esimerkiksi munuais- tai maksavaurion oireet voivat ilmetä jopa vasta päivien tai viikkojen kuluttua. Siksi on tärkeää olla heti yhteydessä eläinlääkäriin, jos koira on syönyt lääkeaineita, vaikka koiralla ei ilmenisi oireita.

Lääkeainemyrkytyksen ennaltaehkäisy

Kaikki lääkkeet tulisi säilyttää koiran ulottumattomissa. Tämä koskee myös koirille tarkoitettuja lääkkeitä - erityisesti sellaisia, jotka sisältävät makuainetta, sillä herkullisen aromin takia koira saattaa syödä koko lääkepaketin sisällön kerralla.

Koiralle ei saisi antaa mitään ihmisille tarkoitettuja lääkkeitä, ellei eläinlääkäri ole niin erikseen määrännyt. Siinä tapauksessa eläinlääkärin määräämää annosteluohjetta tulee noudattaa todella tarkasti.

Jos koiralla on kipuja, ota yhteyttä eläinlääkäriin ja anna koiralle tarvittavia lääkkeitä eläinlääkärin ohjeiden mukaisesti.

Agria Eläinvakuutus on Suomen ainoa eläimiin erikoistunut vakuutusyhtiö, joka tarjoaa vakuutuksia kissoille, koirille ja pienlemmikeille