Älä jätä koiraa yksin autoon pakkasella

Moni tietääkin jo, että koiraa ei saa jättää yksin kuumaan autoon kesällä, mutta tiesitkö, että koiraa ei myöskään saisi jättää yksin autoon talvipakkasilla? Paikallaan seisova sammutettu auto muuttuu nopeasti erittäin kylmäksi talven kylminä päivinä.

Vaikka auto olisi lämmin ja sillä olisi juuri ajettu, lämpötila auton sisällä laskee hyvin nopeasti, kun auto on sammutettu ja paikallaan. Silloin auto ei ole sopiva paikka pitää koiraa. Pienessä tilassa koira ei pääse juurikaan liikkumaan ja siten pitämään itseään lämpimänä. Tiiviissä tilassa ilma muuttuu myös nopeasti kosteaksi ja kylmäksi.

Ruotsin maatalousviraston Jordbruksverketin laatimien säännösten mukaan koiraa ei saisi jättää valvomatta autoon, kun ulkolämpötila on yli +25 ˚C tai alle -5 ˚C. Samaa sääntöä ei ole vielä Suomessa, mutta se on hyvä perussääntö, jos mietit voiko koiran jättää yksin autoon esimerkiksi kauppareissun ajaksi vai onko koira parempi viedä ensin suosiolla kotiin.

Paikallaan ollessa tulee kylmempi kuin liikkuessa

Eri koirat sietävät kylmyyttä eri tavoin muun muassa rodusta ja turkin laadusta riippuen. Paksuturkkiset, arktiset rodut palelevat harvoin kovilla pakkasillakaan, kun taas ohutturkkiset, hoikat koirat voivat tarvita lämmittävän takin jo syksystä lähtien.

Rodusta ja turkista riippumatta kaikki koirat pysyvät parhaiten lämpiminä liikkuessaan. Eli siinä on suuri ero, tehdäänkö -10 asteessa reipas vartin kävelylenkki vai odotetaanko sama aika bussipysäkillä tai kylmässä autossa. Vaikka koira kestäisi kylmää kävelylenkillä, voi sille silti tulla kylmä hyvinkin nopeasti kylmässä autossa. Kylmää kestävä pörröturkkinen koirakaan ei siis viihdy kylmässä autossa.

Lämmin alusta ja peitto

Talven automatkoille koiralle kannattaa ottaa autoon mukaan kuiva ja lämmin alusta, jonka päällä koira voi maata esimerkiksi harrastuksen tai pitkän kävelylenkin jälkeen. Koiralle tulee kylmässä autossa helposti entistä kylmempi, jos tassut ja turkki ovat kosteat. Siksi mukana kannattaa olla esimerkiksi pyyhe, jonka avulla koiraa voi kuivata ja jonka päällä koira voi maata ja kuivatella. Lisäksi on hyvä olla mukana viltti, peitto tai koiran takki, jonka voi laittaa koiran päälle lämmikkeeksi.

Agria Eläinvakuutus on eläimiin erikoistunut vakuutusyhtiö, joka tarjoaa kattavia vakuutuksia kissoille ja koirille.