Grilliruokien ja piknik-herkkujen jämät voivat olla koiralle vaarallisia – älä anna näitä koiralle

Grillaus ja piknikit kuuluvat kesään ja koirasta saa molempiin innokkaan apulaisen. Koiraa on mukava hemmotella kesäisellä piknikillä tai grillatessa, mutta monet grilliherkut ja piknik-jämät eivät sovellu koiralle vaan voivat aiheuttaa vaaratilanteen.

Luut
Koirat pitävät luiden pureskelusta ja luun pureskelu on hyväksi koiralle, mutta ainoastaan eläinkaupoissa myytävät luut ovat koiralle sopivia. Älä siis anna koiralle luita omasta ruoastasi, esimerkiksi siipikarjan tai possun luita. Älä myöskään anna koiralle ruotoja sisältäviä kalanjämiä.

Luunpalaset ja kalanruodot voivat aiheuttaa haavoja koiran suuhun, nieluun ja ruoansulatuskanavaan. Ne voivat myös jäädä jumiin koiran kitalakeen tai ruokatorveen, varsinkin jos koira on innokas herkuttelija ja hotkii herkkupalat pureskelematta kunnolla.

Jäätelötikut ja grillivartaat
Jäätelötikuista ja puisista grillivartaista voi irrota tikkuja koiran suuhun ja ruoansulatuskanavaan. Älä anna niitä koiralle nuoltavaksi. Pahimmillaan tikut voivat tehdä reikiä koiran vatsalaukkuun ja suolistoon.

Maissintähkät
Älä anna koirasi pureskeltavaksi tyhjäksi syötyä maissintähkää, sillä koira saattaa niellä sen ja se voi jumittua koiran ruoansulatuskanavaan aiheuttaen vaarallisen suolistotukoksen. Voit kuitenkin antaa koiralle maissinjyviä - kunhan niissä ei ole paljoa suolaa tai muita mausteita.

Grilliruoat
Grillin vieressä kuolaava koira on varmasti monelle tuttu näky ja kukapa ei haluaisi antaa jotain pientä herkkupalaa suloiselle grillausapulaiselleen? Mausteiset ja suolaiset grilliruoat eivät kuitenkaan ole koiran vatsalle hyväksi. Suuri määrä suolaista ruokaa voi aiheuttaa koiralle suolamyrkytyksen. Sekä raaka että kypsennetty sipuli ovat koiralle vaarallisia, eli niitä ei kannata antaa koiralle.

Siivoa roskat koiran ulottumattomiin
Ruoantähteiden lisäksi piknikillä kannattaa varoa lasipulloja ja kertakäyttögrillejä. Koira voi helposti saada lasinsirusta haavan tassuunsa ja kertakäyttöinen alumiinigrilli voi aiheuttaa palovammoja tai haavoja. Kerää siis aina kaikki ylimääräiset ja koiralle sopimattomat roskat ja ruoantähteet heti pois koiran ulottuvilta.

Ruoalle perso koira voi myös tonkia ruoantähteitä roskapussista eli herkulliselta tuoksuvat roskat ja ruoantähteet kannattaa polttaa grillissä, laittaa suljettuun roskapussiin tai viedä heti isompaan roskikseen pois koiran ulottuvilta.

Sallitut, turvalliset herkut
Piknikille tai grillijuhliin kannattaa ottaa mukaan koiralle sopivia herkkuja kuten puruluu, koiran omaa ruokaa ja koiranameja. Siten koira voi herkutella turvallisesti eikä sen vatsa mene sekaisin suolaisista ja mausteisista grilli- ja piknik-herkuista.  Piknik ja grillihetki sujuvat kaikille paljon mukavammin, kun koiralle ei tule vatsavaivoja tai koiraa ei tarvitse lähteä viemään kiireellisesti eläinlääkärille sopimattoman herkun syömisen jälkeen. Muista myös varata koiralle vettä.

Jos koira syö jotain sopimatonta
Yleisiä myrkytyksen oireita ovat mm. oksentelu, ripuli, vatsakivut ja voimakas kuolaaminen. Jos jotain jää koiran kurkkuun kiinni, koira alkaa kakoa tai raapia suuta tassullaan yrittäen saada juuttuneen esineen pois. Yritä silloin paikantaa ja poistaa suuhun tai nieluun juuttunut esine. Jos se ei onnistu, vie koira välittömästi eläinlääkäriin.

Jos tiedät tai epäilet, että koirasi on syönyt jotain sopimatonta, kannattaa ottaa yhteyttä eläinlääkäriin.

Agria Eläinvakuutus on Suomen ainoa eläimiin erikoistunut vakuutusyhtiö, joka tarjoaa vakuutuksia kissoille ja koirille.