Heijastin voi pelastaa lemmikin hengen

Syksy on nyt täällä ja syksyn tuoma pimeys lisää liikennetapaturmien riskiä. Joka vuosi muistutetaan kuinka huonosti jalankulkijat näkyvät pimeässä autoilijoille. Jos autoilijan on vaikea nähdä ihminen pimeässä, ei ulkokissan tai koiran näkeminen ole yhtään sen helpompaa. Varsinkin kissat ja pienikokoiset koirat jäävät helposti autoilijan näkökentän alapuolelle. Halvin ja helpoin tapa ennaltaehkäistä lemmikkien onnettomuuksia liikenteessä on hankkia koiralle tai ulkokissalle heijastin.

Muista hankkia itsellesi ja koirille heijastimet

Syksyn pimeinä iltoina ja aamuina kissan tai koiran havaitseminen liikenteessä on vaikeaa. Katuvalotkaan eivät aina auta autoilijaa näkemään tiellä kulkevaa kissaa tai koiraa ajoissa, sillä Agrian tilastojen mukaan suurin osa lemmikkeihin kohdistuvista liikennetapaturmista tapahtuu suurissa kaupungeissa, tiheään asutetuilla alueilla.

Heijastin on helppo ja halpa tapa pelastaa lemmikin henki. Hyvä heijastin näkyy jopa 100 metrin päähän ajovalolla valaistuna. Ilman heijastinta liikkuva lemmikki näkyy yleensä vasta 20 metrin etäisyydellä, mikä on usein liian myöhään.

Lemmikkitarvikeliikkeissä on tarjolla laaja valikoima erilaisia heijastintuotteita kaikenlaisille lemmikeille: vilkkuvista valopannoista huomioliiveihin ja heijastaviin kaulapantoihin. Paras näkyvyys saadaan yhdistämällä sekä heijastin että huomiovalo.

Tarkista vanhat heijastimet

Heijastimet eivät näy ikuisesti, vaan ne kuluvat käytössä. Varmista siis näkyykö vanha heijastin tarpeeksi hyvin vai pitääkö se vaihtaa uuteen. Valaise heijastinta neljän metrin etäisyydeltä ja jos heijastin näkyy heikosti, on aika hankkia uusi.

Agrian heijastinvinkit:

• Hanki koiralle sekä heijastin että huomiovalo. Heijastin näkyy parhaiten valaistuna, kun taas huomiovalo näkyy myös pimeässä.
  • Paksuturkkiselle koiralle kannattaa hankkia heijastinliivi ja valo, joka ei huku turkin sekaan. Valon voi kiinnittää myös hihnaan, jos se ei muuten näy tarpeeksi hyvin.
  • Varmista, että koiran heijastin tai huomiovalo näkyy joka suunnasta: sivuilta, edestä ja takaa.
  • Ulkokissalle kannattaa hankkia heijastava kaulapanta tai kaulapantaan kiinnitettävä valo.
  • Muista myös omat heijastimet! Heijastimet kannattaa kiinnittää hihoihin, taskuihin tai nilkkoihin. Parhaan näkyvyyden saa heijastin- tai huomioliivin ja huomiovalon avulla.

Agria Eläinvakuutus on eläimiin erikoistunut vakuutusyhtiö, joka tarjoaa kattavia vakuutuksia kissoille ja koirille.