Heikot jäät ovat riski myös koirille – toimi näin, jos koira juoksee jäille tai tippuu jäihin

Agrian tilastojen mukaan suurin osa koirien hukkumistapauksista tapahtuu talviaikana, kun jää ei olekaan niin kestävää kuin miltä se näyttää. Agria Eläinvakuutus ohjeistaa miten toimia, jos koira menee heikoille jäille tai putoaa jäihin.

Agrian vahinkotilastojen mukaan suurin osa koirien hukkumistapauksista sattuu tammi-maaliskuussa. Talvisin hukkumistapauksia on kaksin- tai jopa kolminkertainen määrä verrattuna kesäkauteen. Kesäisin moni koira nauttii uimisesta, mutta hukkumisen riski on suurempi talviaikaan, kun jää ei olekaan tarpeeksi kestävää. Talvella jäihin tippunut koira on myös huomattavasti vaikeampi pelastaa kuin kesäkaudella veteen tippunut tai liian kauas uinut koira.

Ennaltaehkäise pitämällä koira kytkettynä

Varmin tapa välttyä jäihin putoamisen ja hukkumisen vaaralta on pitää koira aina kytkettynä, kun liikutte jäällä tai rannalla.

Lisäksi kannattaa harjoitella käskyä kuten ”tänne!” eri tilanteissa, jotta koira tulee varmasti luokse kaikenlaisissa tilanteissa.

Koira ei osaa arvioida onko jää tarpeeksi kestävää ja saattaa innostuksissaan juosta jäälle – myös omistajan estelyistä huolimatta. Jää saattaa kestää juoksevan koiran painon hetkellisesti, mutta koiran pysähdyttyä koiran paino voikin olla liikaa ja jää pettää alta. Jään paksuus voi myös vaihdella eli koira voi pudota jäihin juostuaan alueelle, jossa jää ei olekaan yhtä paksua.

Älä juokse koiran perään jäälle

Jos koira juoksee heikoille jäille, älä juokse koiran perään!

Koiran apuun juokseminen tulee monelle koiranomistajalle luonnollisena ensireaktiona, mutta vaikka jää kestäisi koiran painoa, se ei todennäköisesti tule kestämään molempien painoa eli koiran jahtaaminen jäällä voi tehdä tilanteesta vaarallisen molemmille.

Pyri itse pysymään mahdollisimman rauhallisena ja yritä houkutella koira äkkiä pois jään päältä esimerkiksi herkun tai lelun avulla.

Soita pelastusapua paikalle, jos koira tippuu jäihin

Jos koira tippuu jäihin, tulee miettiä aina ensin omaa turvallisuuttaan ennen kuin yrittää auttaa koiraa. Tässäkin tilanteessa monen koiranomistajan ensireaktio voi olla mennä koiran perään, mutta ei ole suositeltavaa yrittää yksin auttaa koiraa vedestä, jos joutuu riskeeraamaan oman turvallisuutensa samalla. Pahimmassa tapauksessa voi tippua itsekin jäihin ja vaarantaa oman henkensä, eikä silloin pysty auttamaan koiraakaan.

Mikäli koira ei ole helposti autettavissa, tulee aina soittaa ensin hätänumeroon ja seurata saatuja ohjeita. Koiran pelastaminen jäistä kuuluu kunnan pelastusviranomaisten tehtäviin.

Pidä jäihin tippunut koira kuivana ja lämpimänä

Kun koira saadaan kuivalle maalle, kuivaa koira huolellisesti ja edistä verenkiertoa hieromalla koiraa.

Kotiin päästyänne huolehdi, että koira pysyy lämpimänä ja kuivana. Koiraa voi lämmittää esimerkiksi kietomalla lämpimän pyyhkeen tai vilttejä koiran ympärille. Ruumiinlämpötila normalisoituu yleensä vuorokauden kuluessa.

Jos koira on ollut jäisessä vedessä pitkään tai sen vointi on heikko, ota yhteyttä eläinlääkäriin.