Hellesään vinkit koirille ja koiranomistajille

Hellettä on luvassa – mitä pitää ottaa huomioon koiran kanssa helteellä?

Helteell koira viihtyy parhaiten varjossa

Älä jätä koiraa kuumaan autoon
Koiraa ei saisi ikinä jättää yksin pysäköityyn, sammutettuun autoon kuumana päivänä, sillä lämpötila auton sisällä nousee nopeasti jopa vaarallisen kuumaksi. Ikkunoiden avaaminen ei auta viilentämään autoa tarpeeksi ja koirat eivät ihmisen tapaan pysty viilentämään itseään hikoilemalla, vaan koira viilentää itseään läähättämällä.

Muista vesi
Kuumalla säällä koiran tulee juoda tarpeeksi vettä. Huolehdi, että koira saa muutaman tunnin välein vettä. Pitkälle kävelylenkille kannattaa pakata mukaan vesipullo ja vesikippo.

Varjopaikka
Koiran tulisi aina päästä halutessaan varjoon, on koira sitten kotipihalla, mökillä, kävelyllä tai vaikkapa omistajan kanssa koiraystävällisellä terassilla. Jos koira läähättää tavallista enemmän ja vaikuttaa levottomalta eikä pysty rentoutumaan, on aika siirtyä varjoon tai muuhun viileämpään paikkaan.

Kohtuullinen kävely kuumuudessa
Kuumalla säällä kannattaa tehdä vain lyhyitä kävelylenkkejä koiran kanssa ja tehdä päivän pitkät kävelylenkit aikaisin aamulla ja myöhään illalla, jolloin ilma on viilentynyt. Kuumalla säällä kävely voi altistaa koiran lämpöhalvaukselle. Lisäksi auringossa kuumentunut asfaltti voi vahingoittaa koiran tassuja.

Viilentävät tuotteet
Lemmikkikaupoissa myydään monenlaisia viilentäviä tuotteita koirille, kuten viilentäviä huiveja, valjaita ja patjoja. Ne ovat hyviä apuvälineitä koirille, joille tulee herkästi kuuma tai jos tiedät, että tulette viettämään paljon aikaa ulkona kuumana päivänä, tai sisätiloissa ei ole kunnon ilmastointia.

Uiminen
Uiminen on helppo tapa viilentää koiraa helteessä. Koiran kanssa ei kuitenkaan yleensä saa mennä yleisille uimarannoille, vaan ainoastaan koirille sallituille rannoille. Rannalla koiralle kannattaa valita varjoinen paikka, jotta koira ei vietä liikaa aikaa suorassa auringonpaisteessa.

Älä uita koiraa vesistössä, jossa on tai saattaa olla sinilevää!

Kuumuudelle herkät koirat
Kuumuus vaikuttaa rankimmin koiranpentuihin sekä vanhoihin ja sairaisiin koiriin. Sama koskee koiria, joilla on pitkä ja paksu turkki – varsinkin, jos turkki on musta tai tumma. Lyhytkuonoisten koirien on vaikeampi säädellä ruumiinlämpöään, jonka seurauksena niillä on korkeampi riski saada lämpöhalvaus.

Hellesään muistilista koiranomistajalle:

• Älä jätä koiraa yksin kuumaan autoon
  • Varmista, että koira juo tarpeeksi vettä
  • Huolehdi, että koira pysyttelee varjossa mahdollisimman paljon
  • Kuumuus vaikuttaa erityisesti vanhoihin, sairaisiin, ja lyhytkuonoisiin koiriin sekä koiranpentuihin
  • Pitkät kävelylenkit kannattaa tehdä aikaisin aamulla tai myöhään illalla

Agria Eläinvakuutus on Suomen ainoa eläimiin erikoistunut vakuutusyhtiö, joka tarjoaa vakuutuksia kissoille ja koirille.