Kesän vaaroja kissoille: punkit, puremat ja lämpöhalvaus

Moni kissa nauttii kesästä ja sen tuomasta lämmöstä, mutta kesällä kissalle voi myös sattua kaikenlaista. Agria Eläinvakuutus listaa yleisimpiä kissojen kesävaaroja.

Kissa kannattaa tutkia ulkoilun jlkeen punkkien varalta

Lämpöhalvaus
Moni kissa pitää auringon lämmöstä, mutta kuumina kesäpäivinä huonosti ilmastoiduissa tiloissa, kuten pysäköidyssä autossa, lämpötila voi kohota niin korkeaksi, että kissalle voi tulla lämpöhalvaus. Silloin kissa alkaa läähättää voimakkaasti, sitä alkaa huimata ja sen ikenet muuttuvat kirkkaanpunaisiksi.

Kissatappelu
Kissatappelut ovat yleisimpiä kesäisin, kun useampia kissoja on ulkona ja reviireistä voi tulla riitaa tavallista herkemmin. Käy ulkokissasi läpi päivittäin mahdollisten haavojen tai muiden vammojen varalta. Haava tulisi puhdistaa ja hoitaa joissa, jotta se ei tulehdu. Tarkkaile myös, jos kissa liikkuu oudosti tai aristaa jotain ruumiinosaa ulkoilun jälkeen.

Kyyn purema
Kyyn purema voi olla kissalle vaarallinen. Lievimmissä tapauksissa purema aiheuttaa ainoastaan turvotusta, vaikeammissa tapauksissa kyyn erittämä myrkky vahingoittavat kissan elimistöä, mikä voi johtaa kissan menehtymiseen. Kyy puree kissaa yleensä huuleen, kuonoon tai tassuun. Jos purema on kuonossa, voi kissan koko pää turvota voimakkaasti ja turvotus voi levitä myös suuhun ja nieluun tukkien hengitysteitä. Jos purema on tassussa, voi turvotus levitä koko raajaan.

Hyönteisen purema
Hyönteisten pistot tai puremat ovat kissoille yleensä vaarattomia ja saattavat aiheuttaa vain hetkellisesti pientä kutinaa ja punoitusta. Toisinaan pistos voi kuitenkin aiheuttaa allergisen reaktion. Hyönteisen pisto on vaarallisin kissan suussa tai nielussa, sillä silloin hengitystiet voivat turvota ja aiheuttaa hengitysvaikeuksia.

Punkit
Punkit voivat levittää sairauksia kuten borrelioosia ja siksi ne tulisi poistaa mahdollisimman pian, mieluiten ensimmäisen vuorokauden sisällä. Apteekissa ja eläinklinikoilla myydään monia punkkikarkotteita - valitse valmiste, joka sopii kissoille, sillä osa valmisteista on tarkoitettu vain koirille ja ne voivat olla kissalle vaarallisia. Käy lisäksi kissan turkki läpi ulkoilun jälkeen käsin ja poista mahdolliset punkit.

Avonaiset ovet ja ikkunat
Kesähelteillä moni tuulettaa kotiaan pitämällä ikkunoita tai parvekkeen ovea auki. Utelias kissa voi kuitenkin livahtaa ulos avoimesta ikkunasta tai ovesta, mikä voi aiheuttaa vaaratilanteen. Kissa voi loukkaantua, jos se tippuu ikkunasta tai parvekkeelta alas. Lisäksi liikenteen seassa liikkuva kissa voi jäädä auton alle tai aiheuttaa vaaratilanteen autoilijoille. Ikkunoihin kannattaa asentaa verkot tai ikkunalukko, jotta kodin tuuletus sujuu turvallisesti eikä kissa pääse karkaamaan.

Agria Eläinvakuutus on Suomen ainoa eläimiin erikoistunut vakuutusyhtiö, joka tarjoaa vakuutuksia kissoille ja koirille.