Kevään tullen nuori kissa voi käyttäytyä oudosti – syynä kissojen kiima-aika

Kevään tullen moni nuori kissa saattaa alkaa käyttäytyä tavallisesta poikkeavalla tavalla: kissa saattaa yhtäkkiä alkaa naukua ja mouruta jatkuvasti, kissalle voi tulla karvanlähtöä ja kissa voi vaikuttaa stressaantuneelta. Erikoisen käytöksen taustalla on mitä todennäköisimmin naaraskissojen kiima-aika, joka alkaa usein kevään myötä. Agria Eläinvakuutus kertoo miten kissojen kiima-aika vaikuttaa leikkaamattomiin naaras- ja uroskissoihin.

Kevn tullen kissa saattaa kyttyty hieman oudosti ja syy siihen voi olla naaraskissojen kiimaajan alkaminen

Naaraskissa tulee sukukypsäksi noin 6-12 kuukauden iässä, jotkut jopa jo 4 kuukauden ikäisenä. Sen jälkeen kissalle tulee useita kiima-aikoja vuoden aikana. Suomessa kissojen lisääntymiskausi ajoittuu yleensä valoisaan vuodenaikaan, eli noin maaliskuusta syyskuulle. Monelle nuorelle kissalle tulee ensimmäinen kiima-aika keväällä ja sen aikana kissan käytös voi muuttua merkittävästi. Naaraskissojen kiima-aika vaikuttaa myös lähistöllä asuvien kollien käytökseen.

Naaraskissan kiima-aika kestää parista päivästä jopa pariin viikkoon, eli kyseessä voi olla pitkäänkin kestävä kausi, jolloin kissa käyttäytyy normaalista poikkeavalla tavalla.

Naaraskissan käytös kiima-aikana

Kiima-aikana naaraskissa kulkee usein häntä sivussa, kierii lattialla ja naukuu tai mouruaa kovaan ääneen houkutellakseen kolleja luokseen. Kiima-ajat voivat stressata kissaa ja sen seurauksena kissa voi laihtua ja kissalta voi lähteä tavallista enemmän karvaa.

Kiiman aikana kissan ruokahalu on usein huono ja kissa voi alkaa merkkailemaan sisällä. Kissa saattaa myös yrittää päästä ulos kollien luokse, eli kissanomistajan tulee olla tarkkana avatessaan ulko-ovea ja ikkunoita, ettei kissa pääse livahtamaan ulos.

Kollin käytös naaraskissojen kiima-aikaan

Kiimassa olevan naaraskissan tuoksu ja sen naukuminen voivat vaikuttaa myös lähialueen kolleihin.

Leikkaamaton uroskissa voi muuttua levottomaksi, kieltäytyä syömästä ja naukua tai mouruta naaraiden perään äänekkäästi. Myös uroskissa saattaa yrittää karata kutsuvien naaraiden luokse.

Kolli voi myös stressaantua ja turhautua. Stressin merkkejä ovat muun muassa karvanlähtö, laihtuminen, aggressiivinen käytös ja pakonomainen edestakaisin kulkeminen sisällä, usein yhdellä tietyllä alueella.

Kissan kastrointi tai sterilointi

Mikäli kissaa ei ole tarkoitus käyttää jalostukseen, on suositeltavaa kastroida tai steriloida kissa. Varsinkin, jos kissa reagoi voimakkaasti kiima-aikana ja on selvää, että kissa ei voi hyvin kiima-ajan aiheuttamien oireiden takia.

Kissan steriloinnin tai kastroinnin jälkeen naaraille ei tule enää kiima-aikoja ja urokset eivät reagoi naaraiden kiima-aikoihin. Leikatulle kissalle ei myöskään voi tulla vahinkopentueita. Kissan leikkaaminen auttaa ennaltaehkäisemään myös tiettyjä sairauksia, kuten naarakissoilla maitorauhaskasvaimia/nisäkasvaimia.

Oikeastaan ainoa haittapuoli kissan leikkauttamisessa on, että kissa saattaa lihoa herkemmin. Kissanomistajan on siis hyvä huolehtia, että kissa syö sopivan kokoisia ruoka-annoksia ja saa tarpeeksi liikuntaa päivittäin.