Kissallekin voi tulla lämpöhalvaus kesähelteillä

Kesä ja helteet ovat nyt täällä ja vaikka moni kissa nauttii lämmöstä, voi liika lämpö aiheuttaa kissalle lämpöhalvauksen. Lämpöhalvauksen oireita ovat, että kissa hengittää tiheämmin, läähättää, huojuu tai näyttää poissaolevalta. Lue Agria Eläinvakuutuksen vinkit kissan lämpöhalvauksen hoitoon.

Kissat pitvt lmmst mutta kovimmilla helteill kissallekin voi tulla liian kuuma

Suurin osa kissoista pitää lämmöstä ja osaa sopeutua lämpöön, muun muassa lepäämällä varjossa päiväsaikaan ja olemalla aktiivisempia vasta illalla sään viilennyttyä.

- Lämpöhalvaus on kissoilla huomattavasti harvinaisempaa kuin koirilla. Kuitenkin hellepäivänä kissan kannattaa antaa olla rauhassa ja varmistaa, että kissa pääsee halutessaan viileään paikkaan, neuvoo Agrian asiantuntijaeläinlääkäri Marika Melamies, ELT.

Helteellä kissa haluaa varjoa ja viileyttä
Ulkona liikkuva kissa vetäytyy yleensä varjoon kuumana päivänä. Ulkokissan olisi myös hyvä päästä halutessaan sisälle viilentymään.

Sisäkissa viihtyy kuumana päivänä parhaiten viileässä huoneessa, jossa ilma kiertää hyvin. Mukavan viileitä makuupaikkoja ovat muun muassa kaakeli- tai kivilattiat tai huoneet, joihin aurinko ei paista kauaa.

Tuuleta turvallisesti
Varmista, että lämpötila kotona pysyy kissalle sopivan viileänä myös kuumina hellepäivinä. Muista tuulettaa kotia turvallisesti eli älä jätä ikkunoita tai ovia auki niin, että kissa voi päästä karkaamaan tai putoamaan niistä. Jos kotona on huono ilmanvaihto, kannattaa harkita tuulettimen tai ilmastointilaitteen hankintaa.

Jos kodissa on hyvä ilmanvaihto, on epätodennäköistä, että kissalle tulee lämpöhalvaus kotioloissa.

Lämpöhalvauksen oireet
Lämpöhalvauksen oireita ovat muun muassa hengitystiheyden nousu, läähättäminen, huojuminen, lisääntynyt syljentuotanto, oksentelu, ripuli, lisäksi kissan limakalvot voivat olla punaiset ja kuivat.

Kissa voi menettää tajuntansa lämpöhalvauksen seurauksena. Jos kissalla on lämpöhalvauksen oireita, viilennä kissaa kietomalla kasteltu, viileä pyyhe kissan ympärille. Viilennä erityisesti kissan kainaloita ja nivusia. Älä viilennä kissaa jääkylmällä vedellä.

Lämpöhalvaukselle alttiimpia ovat vanhat, sairaat, ylipainoiset ja pitkäkarvaiset kissat, kissanpennut ja kissat, joilla on hengitysvaikeuksia.

Lämpöhalvauksen ennaltaehkäisy ja hoito:

• Huolehdi, että kissalla on raikasta vettä useassa paikassa - tarvittaessa myös ulkona
  • Varmista, että kotona on sopivan viileää kissalle
  • Älä jätä kissaa yksin kuumaan autoon
  • Jos kissa alkaa läähättää, viilennä kissaa kietomalla sen ympärille viileä, kasteltu pyyhe
  • Ota yhteyttä eläinlääkäriin, jos epäilet, että kissalla on lämpöhalvaus

Agria Eläinvakuutus on Suomen ainoa eläimiin erikoistunut vakuutusyhtiö, joka tarjoaa vakuutuksia kissoille ja koirille.