Kissanomistaja - huolehdi, että kissa juo tarpeeksi vettä kesällä

Kesähelteillä nesteytys on tärkeää, myös kissoille. Mutta miten kissan saa juomaan tarpeeksi vettä? Listaamme muutamia vinkkejä, joiden avulla teet veden juomisesta kissalle mieluisaa.

Kissa on alun perin aavikkoeläin, joka sai tarvitsemansa nesteen ruoastaan. Sen seurauksena kissat joivat vain harvoin ja juomattomuus on periytynyt osittain myös nykykissoille. Riittävä vedenjuonti on kuitenkin tärkeää kissan elimistölle, sillä muun muassa monia virtsatievaivoja voidaan ennaltaehkäistä riittävällä nesteytyksellä.

Jääpalat

Jääpalat ovat monille kissoille kiinnostavia: niitä voi nuolla ja purra, ja niillä voi leikkiä. Saat jääpalasta vielä houkuttelevamman, kun asetat jääpalamuottien pohjalle muutaman kissan namin ennen kuin lisäät vettä ja pakastat. Silloin vedestä tulee maukkaampaa ja kissa on motivoituneempi nuolemaan jääpalaa. Jääpaloja voi myös lisätä suoraan kissan vesikippoon.

Juokseva, raikas vesi

Liikkuva tai juokseva vesi on kissalle houkuttelevampaa kuin paikallaan kupissa seisova vesi. Eläinkaupoissa myydään monia erilaisia kissoille tehtyjä juoma-automaatteja ja suihkulähteitä, jotka pitävät veden liikkeellä. Muista myös vaihtaa vesi päivittäin, sillä pitkään seissyt vesi ei välttämättä kelpaa tarkkanenäiselle kissalle.

Vesikupit

Vesikippoja kannattaa sijoittaa eri paikkoihin ympäri asuntoa ja mieluiten erilaisissa astioissa. Kokeile eri materiaalista valmistettuja ja erimuotoisia kuppeja, jotta löydät kissallesi mieluisimman. Osa kissoista pitää eniten matalista astioista, jossa viikset eivät osu reunoihin; toiset taas juovat mieluiten tavallisesta vesilasista.

Agria Eläinvakuutus on eläimiin erikoistunut vakuutusyhtiö, joka tarjoaa kattavia vakuutuksia kissoille ja koirille.

Toivomme julkaistaviin lehdistötiedotteisiin lähdeviitteeksi aina Agria Eläinvakuutus. Käyttämiämme kuvia saa käyttää julkaisuissa.