Koiran ensiapu ja kesän riskit: Osaatko toimia oikein, jos koirallesi sattuu jotain?

Kesällä on mukava viettää koiran kanssa aikaa ulkona, nauttia luonnosta ja lämpimistä säistä. Kesä tuo mukanaan myös riskejä, joita muina vuodenaikoina ei tarvitse juuri huomioida. Kun koiran kanssa ulkoillaan ja liikutaan enemmän, myös tapaturmien riski kasvaa. Agria Eläinvakuutus antaa muutamia vinkkejä koiran ensiapuun.

Koiralle voi sattua tapaturma juuri silloin, kun aikaa vietetään syrjäisellä kesämökillä tai saaressa. Tällöin eläinlääkärin apua voi olla vaikea saada nopeasti ja lemmikinomistajan tulisi itse kyetä antamaan tarvittava ensiapu eläimelle.

Agria Eläinvakuutuksen hiljattain teettämän kyselytutkimuksen mukaan vain alle 10 prosenttia suomalaisista lemmikinomistajista on saanut eläinten ensiapukoulutuksen.

Miten vakavissa hätätilanteissa kannattaa toimia?

Jos joudut tilanteeseen, jossa koira loukkaantuu vakavasti, on tärkeää, että pysyt rauhallisena etkä panikoi. Näin pystyt arvioimaan tilanteen ja toimimaan oikeassa järjestyksessä. Turvaa ensin onnettomuuspaikka, jotta ei ole vaaraa, että lisää ihmisiä tai eläimiä loukkaantuu. Jos lähistöllä on muita ihmisiä, pyydä heitä avuksi.

Jos koira on tajuissaan, tee parhaasi sen rauhoittamiseksi ja huolehdi, ettei koira pääse karkaamaan. Loukkaantunut koira on peloissaan ja kivulias, mikä johtaa helposti aggressiiviseen käytökseen. Koiran kuono kannattaa sitoa varovasti ensiavun ja siirtämisen ajaksi.

Tarkista, ettei koiralla ole suuria ulkoisia verenvuotoja. Mikäli verta vuotaa runsaasti, yritä tyrehdyttää verenvuoto painamalla vuotokohtaa. Vuotoalueen voi yrittää sitoa millä tahansa, mikä on kädenulottuvilla; vaikka T-paidalla tai pyyhkeellä.

Älä lääkitse, syötä tai juota koiraa, vaan pyri viemään se mahdollisimman nopeasti eläinlääkäriin jatkohoitoa varten.

Ampiaisen piston voi useimmiten hoitaa kotikontein

Kesän tavanomaisimpia terveysongelmia koirilla ovat ampiaisen ja muiden hyönteisten pistot. Hyönteisten pistot ovat koiralle yleensä harmittomia ja paranevat hyvin itsestään. Pistoskohdan kipua ja turvotusta voi lievittää esimerkiksi pyyhkeeseen kiedotun pakastepussin avulla tai kylmässä vedessä kastellulla pyyhkeellä.

Osa lemmikeistä on hyönteisten pistoksille yliherkkiä ja voivat saada niistä allergisen reaktion. Tällöin voi olla hyvä antaa koiralle kyytabletti. Sama pätee tilanteessa, jossa lemmikki esimerkiksi astuu maa-ampiaispesään ja pistoja tulee useita.

Mikäli olet epävarma, voiko pistosta hoitaa kotikonstein, ota yhteyttä digitaaliseen eläinlääkäripalveluun hoidon tarpeen arvioimiseksi. Agria Eläinvakuutus tarjoaa eläinlääkärineuvontaa sovelluksessaan kaikille lemmikinomistajille.

Kyyn purema vaatii aina eläinlääkärin hoitoa

Siinä missä hyönteiset aiheuttavat useimmiten vain harmitonta ja ohimenevää kutinaa, voi kyyn purema olla lemmikille hengenvaarallinen.

Mikäli kyy pääsee puremaan lemmikkiäsi, pidä eläin mahdollisimman paikallaan ja vie se heti eläinlääkäriin. Älä käytä kyypakkausta kyyn pureman ensiapuna!

Lemmikin haavat on hyvä peittää

Kesällä lisääntyvä ulkoilu ja uiminen lisäävät tapaturmariskiä. Yleisimpiä vaurioita koirilla ovat tassujen haavat ja erilaiset antura- ja kynsivauriot. Myös liiasta uimisesta johtuva hotspot eli märkivä ihotulehdus on tavanomainen kesävaiva koirilla.

Karvat kannattaa ajella pois haavan tai tulehdusalueen ympäriltä ja huuhdella haava huolellisesti. Haavaan voi levittää päivittäin pihkasalvaa tai muuta haavanhoitoon tarkoitettua voidetta, kunnes iho on parantunut. Tärkeintä on pitää vaurioitunut iho puhtaana ja kuivana.

Koirat pyrkivät yleensä nuolemaan ihovaurioita. Jotta haava ei tulehdu, estä nuoleminen kaulurilla. Suojaksi kelpaa hyvin myös haava-alueen peittävä T-paita tai sukka.

Kesän muistilista koiranomistajalle

• Pidä lemmikin ensiapupakkaus ja kyytabletit aina mukana.
  • Muista myös punkkikarkote.
  • Lataa kännykkään eläinlääkärisovellus, jotta saat apua hoidon tarpeen arviointiin sekä ohjeita lievien vammojen kotihoitoon.
  • Älä koskaan jätä koiraa kuumaan autoon!

Kyselytutkimuksen toteutti Agrian toimeksiannosta Xtreme Insight AB marraskuussa 2023. Vastauksia antoi 804 suomalaista lemmikinomistajaa.