Kuuma auto on yleinen, mutta ei ainoa koiran lämpöhalvauksen aiheuttaja

Joka vuosi muistutetaan, että koiraa ei saisi kesällä jättää yksin autoon, sillä koiralle voi tulla lämpöhalvaus kuumassa autossa. Lämpöhalvaus voi iskeä myös auton ulkopuolella, esimerkiksi rasituksen seurauksena. Agria Eläinvakuutus antaa vinkkejä koiran lämpöhalvauksen ennaltaehkäisyyn ja ensiapuun.

Raskas liikunta tai muu rasitus voi aiheuttaa lmphalvauksen

Koiraa ei saa jättää yksin kuumaan autoon

Ulkolämpötilan noustessa yli +20 asteen tai auton ollessa suorassa auringonpaisteessa, lämpötila auton sisällä nousee hyvin äkkiä sietämättömän lämpimäksi. Koiraa ei siis ikinä saa jättää yksin pysäköityyn ja sammutettuun autoon lämpimänä päivänä. Ulkolämpötilan ollessa reilu +20 astetta, lämpötila auton sisällä voi nousta jopa +85 asteeseen.

Ikkunoiden avaaminen ei auta. Muutaman sentin verran avoimista ikkunoista ilma ei pääse kiertämään niin paljoa, että lämpötila auton sisällä viilentyisi tarpeeksi. Liian avonaisesta ikkunasta puolestaan koira voi päästä karkaamaan esimerkiksi kuumuuden takia tai toisen koiran perään ja siten aiheuttaa vaaratilanteen itselleen ja muulle liikenteelle.

Vältä koiran rasitusta kuumina päivinä

Lämpöhalvaus voi iskeä myös muualla kuin kuumassa autossa. Lämpimänä päivänä myös raskas liikunta tai muu rasitus voi aiheuttaa lämpöhalvauksen. Vältä siis riehakkaita leikkejä, pitkiä juoksulenkkejä ja muuta raskasta liikuntaa koiran kanssa kuumimpina päivinä.

Hellepäivänä koiralle tulisi aina olla tarjolla raikasta vettä ja mahdollisuus vetäytyä varjoon.

Tietyt koirat ovat alttiimpia lämpöhalvaukselle

Koira ei pysty ihmisen tavoin viilentämään itseään hikoilemalla, vaan koiran tärkein viilennyskeino nenäontelon limakalvo. Koiran hengittäessä tai läähättäessä, nenäontelon kautta kulkevan ilmavirta saa aikaan jäähdytysvaikutuksen limakalvoilla ja viilentää koko koiraa.

Kun ympäristön lämpötila nousee liian korkeaksi, koira ei pysty enää pitämään ruumiinlämpöään normaalina ja voi saada lämpöhalvauksen.

Lyhytkuonoisilla koiraroduilla nenäontelon limakalvon pinta-ala on huomattavasti pienempi kuin pitkäkuonoisilla koirilla. Tämän takia lyhytkuonoiset rodut ovat selkeästi herkempiä ympäristön korkeille lämpötiloille ja ovat alttiimpia saamaan lämpöhalvauksen.

Riskiryhmään kuuluvat myös koiranpennut, vanhat koirat ja koirat, joilla on joku sairaus - erityisesti sydän- ja hengitystiesairaudet voivat lisätä lämpöhalvauksen riskiä.

Lämpöhalvauksen oireet

Lämpöhalvauksen oireita ovat voimakas läähättäminen, nopeatahtinen hengitys, kuolaaminen, levottomuus ja tärinä.

Koira voi menettää tajuntansa ja mikäli koiran ruumiinlämpöä ei saada pikaisesti laskettua, koira voi menehtyä.

Lämpöhalvauksen ensiapu

• Siirrä koira johonkin viileään paikkaan
  • Viilennä koiraa viileällä vedellä. Älä käytä jääkylmää vettä. Voit käyttää apuna märkiä pyyhkeitä ja kietoa niitä koiran ympärille.
  • Kun koiran ruumiinlämpö on laskenut 39 asteeseen, lopeta viilennys. Koiran ruumiinlämpö mitataan peräsuolesta tavallisella kuumemittarilla.
  • Yritä saada koira juomaan vettä.
  • Vie koira eläinlääkäriin.

Lämpöhalvauksen ennaltaehkäisy lämpimällä säällä

• Älä jätä koiraa yksin autoon tai muuhun lämpimään, pieneen tilaan
  • Huolehdi, että koira juo tarpeeksi vettä
  • Varmista, että koira pääsee aina ulkona ollessaan halutessaan varjoon tai muuhun viileään paikkaan