Lähes puoli miljoonaa euroa koirien ja kissojen terveyden edistämiseen

Agria Djurförsäkring jakaa vuosittain tutkimusapurahaa eläinlääketieteelliseen tutkimukseen. Tänä vuonna apurahat jaettiin tutkimushankkeille Norjaan, Ruotsiin ja Tanskaan. Apuraha on haettavissa myös suomalaiseen tutkimukseen seuraavan kerran syksyllä 2017.

Apurahoilla tuetaan koirien yleisten sairauksien, kuten sydämen vajaatoiminnan, nivelrikon ja selkäkivun tutkimusta. Tavoitteena on parantaa sairaiden koirien elämänlaatua. Kissoilla lisätietoa halutaan sydänlihasvaurioista sekä pyritään paikantamaan geeni, joka aiheuttaa ragdoll-rotuisilla kissoilla synnynnäistä kääpiökasvuisuutta. Agria Djurförsäkringin ja Ruotsin kennelliiton (SKK) yhteisen tutkimussäätiön panostus tutkimusrahoitukseen vuonna 2017 on noin 470 000 euroa (4,6 milj. Ruotsin kruunua).Apurahapotti jakautuu 25 projektin kesken Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Kaksitoista hankkeista käynnistyy tänä vuonna, ja loput ovat pitkäkestoisia projekteja, joiden rahoittamista jatketaan.

-   Pyrimme siihen, että yhä useampia sairauksia voidaan ennaltaehkäistä, diagnosoida ja hoitaa lemmikkiemme fyysisen terveyden parantamiseksi, Agrian eläinlääkintästrategioista vastaava eläinlääkäri Pekka Olson kertoo.

Esimerkkejä koiratutkimuksen alalta

• Sydämen vajaatoiminta on yleinen ongelma koirilla. Nyt tanskalaisella tutkijalla on mahdollisuus selvittää, vähentääkö ihmisillä hyvin tuloksin käytetty lääkitys koirien kuolleisuutta sydämen vajaatoimintaan.
  • Linköpingin yliopistossa puolestaan tutkitaan stressin ja elämäntyylin vaikutusta ihmisiin ja lemmikkikoiriin. Ihmisen ja koiran välinen yhteistoiminta perustuu sosiaalisiin suhteisiin, mutta millaisia fysiologisia yhteyksiä suhteessa syntyy?
  • Ruotsin maatalousyliopisto SLU haki rahoitusta noin sadan koiran geeniperimän kartoittamiseksi, jotta perinnöllisiin sairauksiin liittyviä geneettisiä muutoksia opittaisiin tunnistamaan nykyistä paremmin.
  • Nivelrikko on tavallinen vaiva sekä ihmisillä että koirilla. Nyt tutkijat haluavat parantaa koirien elämänlaatua tehostamalla kivunlievitystä sekä koirien kivun ja terveydentilan kliinisiä arviointimenetelmiä.

Kissatutkimus

Uusien tuettavien hankkeiden joukossa on kaksi kissatutkimusta. Toisessa perehdytään nopeasti yleistyvään ongelmaan, ragdollien kääpiökasvuisuuteen. Tutkijat toivovat geneettisen analyysin kehittymisen ansiosta löytävänsä perinnöllisen sairauden taustalla olevan geenin. Nykyisin kääpiökasvuisuudelle altistavan geenin kantajia ei voida tunnistaa muuten kuin testisiitoksella.

Kööpenhaminassa tutkijat puolestaan pyrkivät parantamaan vakavasta sydänlihasvauriosta kärsivien kissojen diagnosointimenetelmää. Menetelmä on jo käytössä koirilla ja ihmisillä mutta ei vielä kissoilla.

Lisäksi Agria rahoittaa vuonna 2017 hevostutkimushankkeita noin 178 000 eurolla (1,7 milj. SEK) Stiftelsen Hästforskning -tutkimussäätiön kautta. Lue lisää tästä  (ruotsiksi).