Monet joulupöydän antimista ovat koiralle sopimattomia

Jouluherkut ovat tärkeä osa joulun odotusta sekä itse joulunviettoa. Ihmisten joulupöydän antimet eivät kuitenkaan sovi koiran vatsalle ja näin ollen koiralle ei kannata antaa jouluruokia tai niiden tähteitä. Myös joulusuklaat on syytä säilyttää aina koiran ulottumattomissa. Agria Eläinvakuutus listaa koiralle sopimattomia jouluruokia ja niiden aiheuttamia oireita.

Suklaa

Suklaa sisältää koiralle myrkyllistä ainetta teobromiinia. Mitä tummempaa suklaa on, sitä enemmän teobromiinia se sisältää ja sitä vaarallisempaa se on koiralle.

Koiran suklaan sietokyky on yksilöllistä, mutta yleisesti ottaen 10-kiloinen koira voi saada myrkytyksen oireita syötyään 100-150 g maitosuklaata tai 40-50 g tummaa makeaa suklaata. Myrkyllinen annos riippuu suklaan kaakaopitoisuudesta, joten tumma makeuttamaton leivontasuklaa aiheuttaa oireita pienemmällä annoksella.

Yleisimpiä suklaamyrkytyksen oireita ovat esim. kuolaaminen, oksentelu, vatsavaivat, erityisen kova jano ja pissahätä. Mikäli koira on syönyt tai on saattanut syödä suklaata, on hyvä tarkkailla sen vointia ja ottaa yhteyttä eläinlääkäriin, jos koiralla ilmenee myrkytyksen oireita.

Joulukinkku ja luut

Joulukinkku on varmasti koiran mieleen, mutta se sisältää paljon rasvaa ja suolaa, jotka voivat aiheuttaa koiralle vatsavaivoja. Kinkun luu eivät myöskään ole koiralle hyväksi – sama koskee kalanruotoja ja siipikarjan luita. Pahimmillaan sulamattomat luut voivat aiheuttaa koiralle suolitukoksen.

Joulukinkku kannattaa sijoittaa jäähtymään koiran ulottumattomiin. On myös hyvä varmistaa, ettei koira pääse nappaamaan kinkun tähteitä, verkkoa tai luita roskiksesta.

Taikinat, rusinat ja pähkinät

Hiivaa sisältävät taikinat eivät sovi koiralle, sillä hiiva voi alkaa käydä koiran vatsassa. Taikina voi turvota, tuottaa kaasua ja alkoholia ja siten tuottaa koiralle humalaa muistuttavan sekavan olotilan ja turvotusta. Taikinoissa käytetyt mausteet ja muut aineosat voivat yhtä lailla aiheuttaa vatsavaivoja koiralle.

Glögin sekaan lisättävät rusinat eivät ole koiralle sopivaa syötävää, sillä ne voivat pahimmillaan aiheuttaa koiralle munuaisten vajaatoimintaa. Koiran elimistö ei pysty pilkkomaan myöskään manteleita ja pähkinöitä.

Myrkytyksen oireet koiralla

Tavallisia myrkytyksen oireita ovat muun muassa vatsavaivat kuten oksentelu ja ripuli, levottomuus, tihentynyt hengitys tai apaattisuus. Oireet voivat ilmetä pian syömisen jälkeen, mutta toisinaan oireet näkyvät vasta myöhemmin. Esimerkiksi suklaamyrkytyksen oireet näkyvät yleensä ensimmäisten 4–24 tunnin kuluessa.

Mikäli koira syö ihmisten jouluruokia tai muuta sopimatonta ruoka-ainetta, on hyvä seurailla koiran vointia. Lievissä tapauksissa tai jos et ole varma, onko koiran syömä aine sille vaarallista, voit ottaa yhteyttä eläinlääkäriin digitaalisesti esimerkiksi Vet Guide -sovelluksella ja kysyä neuvoa.

Jos koiran yleisvointi heikkenee, koira alkaa oksennella tai ripuloida, tulee aina ottaa yhteyttä eläinlääkäriin. Akuuteissa tapauksissa koira on hyvä viedä välittömästi lähimmälle avoinna olevalle eläinlääkäriasemalle.