Monipuolinen ja säännöllinen liikunta on tärkeää koiran hyvinvoinnille

Kyselytutkimus koiranomistajille paljastaa, kuinka usein koiria kävelytetään. Agria Eläinvakuutuksen teettämä haastattelututkimus helmikuussa keräsi yli 4000 koiranomistajan vastauksia koiran kanssa elämisen arjesta ja tottumuksista seitsemässä eri maassa. Suomessa tutkimukseen vastasi 591 koiranomistajaa. Tutkimuksessa selvitettiin mm. koirien kävelytystottumuksia.

Koiranulkoilutus edistää omistajien hyvinvointia

Agrian teettämän kyselytutkimuksen mukaan koiranomistajat nauttivat erityisesti siitä, että kävelytys lisää koiran hyvinvointia (77 % vastaajista). Tämän lisäksi koiranomistajat kokivat ulkoilutuksen omaa hyvinvointia edistävänä, päivittäisenä hyötyliikuntana (75 %). Yli puolet vastaajista kertoo, että koiran kanssa lenkkeillessä rentoutuu niin keho kuin mielikin (67 %). Omistajille koiranulkoilutuksella on siis merkittävä henkistä kuormitusta vähentävä ja palautumista edistävä vaikutus.

Kyselytutkimuksessa selvisi, että osa koiranomistajista Suomessa kävelyttää koiraansa kuitenkin melko harvoin. Miltei 40 % koiranomistajista kertoo kävelyttävänsä koiraa vain 1-2 kertaa päivässä. Koiransa kanssa 1-3 kertaa päivässä kävelee 37 % vastaajista. Vähintään 4 kertaa tai enemmän kävelee 18 % koiranomistajista. Liki puolet kyselytutkimukseen vastanneista kertoo kuitenkin kävelevänsä koiransa kanssa päivittäin 1-2 tuntia tai enemmän. Tutkimuksessa ei otettu kantaa siihen, minkä tyyppisestä liikunnasta kävelyhetket koostuvat.

Riittävä liikunta pitää koiran lihaksiston ja nivelet kunnossa

Yliopistollisen pieneläinsairaalan eläinfysioterapeutti Anna Boström kommentoi vastauksia. Hänen mielestään on positiivista, että lähes puolet koiranomistajista kertoo kävelevänsä koiransa kanssa päivittäin yli tunnin. Ajallisesti vähemmän koiriensa kanssa kävelevät saavat Boströmin mietteliääksi. Boströmin mukaan hyvin vähäinen liikunta saattaa altistaa koiran monille vaivoille.

”Koiran yleiskunnon ja painonhallinnan näkökulmasta olisi tärkeää, että koira kävelytetään useita kertoja päivässä. Lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota minkälainen kävelyhetki on. Vähintään 30 minuutin reipas, sydämen sykkeen kohottavaa liikuntaa 2-3 kertaa viikossa edistää yleiskuntoa ja terveyttä. Ulkoilu ja virikkeet ovat tärkeitä myös koiran mielelle.” , Boström toteaa.

Liikunnan monipuolisuus ja kuormituksen säännöllisyys tärkeää

Koiran hyvinvoinnin kannalta omaehtoinen liikunta on tärkeintä. Etenkin vanhan koiran ja pennun signaaleita on hyvä seurata herkästi. Kun koira osoittaa olevansa väsynyt tai haluton kävelemään, on sen tarve liikunnalle sillä hetkellä täytetty. Nivelten ja lihaksiston kehitys vaatii aikaa. Mitä suurempi rotu kyseessä, sitä tärkeämpää on koiran liikunnan säätely terveen kasvun mahdollistamiseksi.

Mikäli koira ulkoilee rajallisesti ja useimmiten vain tasaisessa maastossa, on riski vammoille melkoinen, kun se lopulta pääsee riehumaan koirapuistoon kavereiden kanssa. Parasta olisi liikkua koiran kanssa vaihtelevissa maastoissa säännöllisesti. Näin huolehditaan siitä, että koiran lihaksisto tottuu erilaisiin alustoihin ja maastoihin. Samalla sekä pienet että suuret lihakset saavat kuormitusta tasaisesti. Monipuolinen liikunta vaihtelevassa maastossa edesauttaa koiran lihaskunnon ylläpidossa.

Monipuolisuuden lisäksi säännöllisyys on tärkeää. Mikäli koiraa kävelytetään arkisin vain lyhyitä matkoja tasaisessa maastossa ja vain harvoin päästetään koira irrottelemaan vapaasti, on melko varmaa, että koiran lihakset kipeytyvät äkillisestä kuormituksesta. Säännöllinen liikunta ja tasainen kuormitus on hyvä tapa ehkäistä vammoja.

Agria Eläinvakuutuson Suomen ainoa eläimiin erikoistunut vakuutusyhtiö, joka tarjoaa vakuutuksia kissoille, koirille ja pienlemmikeille.