Nämä ovat suosituimpien koirarotujen yleisimmät kuolinsyyt

Agria rotuprofiilit eli Agria Breed Profiles ovat Ruotsin Agria eläinvakuutuksen vakuutustilastoihin perustuvaa tietoa koirien terveydestä ja kuolleisuudesta. Tilastoja on kerätty vuosilta 2011-2016 yli 180 koirarodusta. Tilastojen mukaan suosituimpien koirarotujen yleisimpiä kuolinsyitä ovat kasvaimet, liikuntaelimistön ongelmat ja liikennetapaturmat.

Jmtlanninpystykorvilla ja muilla metsstyskoirilla yksi yleinen kuolinsyy ovat liikennetapaturmat

Agria Breed Profiles -koirarotuprofiilit sisältävät tilastotietoa Ruotsissa Agrialla vakuutetuista koirista vuosilta 2011-2016. Tilastoissa on tietoa yhteensä yli 180 koirarodusta.Tilastot sisältävät tietoa eri koirarotujen yleisimmistä sairauksista, tapaturmista ja kuolemansyistä. Yleisimmät syyt koiran eläinlääkärikäynnille vaihtelevat rodusta riippuen.

Rotuprofiilit on suunnattu pääasiassa rotujärjestöille tueksi vastuulliseen koirankasvatukseen. Rotuprofiilien tärkein tarkoitus on auttaa edistämään koirien terveyttä tunnistamalla yleisimpiä sairauksia tietyn rodun edustajilla. Rotujärjestöt voivat hyödyntää tätä tietoa jalostusvalinnoissa sekä perinnöllisten vikojen ja sairauksien vastustamisohjelmien (PEVISA) teossa.

Osalla koiraroduista on tiettyjä perinnöllisiä sairauksia, jotka voivat johtaa koiran ennenaikaiseen menehtymiseen. Osa koirista taas elää tapaturma-alttiimpaa elämää, joka lisää koiran ennenaikaisen menehtymisen riskiä.

Kohtalokkaat liikennetapaturmat
Monet metsästyskoirat kuten dreeveri, saksanseisoja ja jämtlanninpystykorva menehtyvät usein joko liikennetapaturmassa tai villieläimen kuten villisian aiheuttamiin vammoihin. Sama koskee saksanmetsästysterriereitä, joilla lisäksi yksi yleinen kuolinsyy on menehtyminen katoamisen tai karkaamisen seurauksena.
Tilastojen mukaan myös bordercolliella, chihuahualla ja jackrussellinterrierillä on suuri riski jäädä auton alle.

Helpoin tapa ennaltaehkäistä liikennetapaturmia on pitää koira aina kytkettynä, kun liikutaan autojen läheisyydessä. Vuoden pimeään aikaan tulee muistaa myös käyttää heijastinta.

Agrian maajohtaja Anna Linder muistuttaa kytkettynä pitämisen tärkeydestä: ”Koira on kuitenkin vaistojensa varassa elävä eläin, joka voi kytkemättä ollessaan lähteä esimerkiksi jäniksen, ketun tai muun metsäneläimen perään tai säikähtäessään paeta yllättäen.”

Vaaralliset nivelsairaudet
Nivelsairaudet ja muut liikuntaelimistön ongelmat eivät sinänsä kuulosta tappavilta, mutta suosituilla roduilla kuten bordercolliella, labradorinnoutajalla, mäyräkoiralla ja saksanpaimenkoiralla ne ovat yleinen syy koiran lopettamiseen.

Liikuntaelimistön vaivat ja nivelsairaudet voivat vaikeimmillaan aiheuttaa koiralle kovia kipuja ja heikentää koiran elämänlaatua merkittävästi. Hoitomuotoina voi vaivan vakavuudesta riippuen olla esimerkiksi leikkaushoito, kipulääkitys tai fysioterapia, tai yhdistelmä näitä. Mikäli hoidoista ei ole apua eikä koiran elämänlaatua voida ylläpitää, voi omistaja päätyä eläinlääkärin arvion pohjalta lopettamaan koiran.

Yhä useampi koira menehtyy syöpään
Syöpä on niin koirilla kuin ihmisilläkin yleistyvä vaiva. Vaikka nykyaikana syöpä on koirilla usein hoidettavissa oleva sairaus ja hoitomenetelmät ovat erittäin kehittyneitä, johtaa kasvain tai syöpä usein koiran menehtymiseen.

Koirien yleisin syöpä on imusolmukesyöpä ja se on yleinen kuolinsyy muun muassa kultaisellanoutajalla ja berninpaimenkoiralla. Rhodesiankoiralla puolestaan esiintyy kasvaimia luustossa ja hengitysteissä sekä verisyöpiä.

Koirarotu Yleisin kuolinsyy
Sekarotuinen Kasvaimet nisissä, luustossa ja verisyövät
Labradorinnoutaja Liikuntaelinten vaivat: pääasiassa kyynärnivelvaivat
Chihuahua Ihovauriot, auton alle jääminen
Kultainennoutaja Verisyövät, kasvaimet maksassa, vatsassa, ihossa ja luustossa
Saksanpaimenkoira Liikuntaelinten vaivat: välilevy- ja nikamasairaudet, lonkkanivelvaivat
Jackrusselinterrieri Kasvaimet vatsassa, suolistossa ja nisissä
Mäyräkoira Liikuntaelinten vaivat: selkä-, välilevy- ja nikamasairaudet
Jämtlanninpystykorva Auton alle jääminen
Bordercollie Liikuntaelinten vaivat: välilevy- ja nikamasairaudet, osteokondroosi, lonkkanivelvaivat
Cavalier kingcharlesinspanieli Sydänviat: sydämen sivuääni ja vajaatoiminta

Agria Eläinvakuutus on Suomen ainoa eläimiin erikoistunut vakuutusyhtiö, joka tarjoaa vakuutuksia kissoille ja koirille.