Nelijalkaiset ystävämmekin voivat kärsiä fobioista

Ihmisten fobiat ja ahdistuneisuushäiriöt tunnetaan hyvin, mutta myös lemmikit saattavat kärsiä erilaisista pelkotiloista. Eläinten fobiat ovat melko yleisiä ongelmia ja niillä voi olla merkittävä vaikutus lemmikin elämänlaatuun ja hyvinvointiin. Agria Eläinvakuutus kertoo yleisimmistä lemmikkien peloista ja kuinka fobiasta kärsivän lemmikin kanssa kannattaa toimia.

Fobia on suhteeton reaktio uhkaan - epänormaali pelko, joka ei häviä, vaikka stressitilanteelle altistuminen loppuu. Koirien ja kissojen fobiat voivat ilmetä eri tavoin, mutta yleisiä oireita ovat pelko, ahdistuneisuus, hermostuneisuus, vapina ja jopa aggressiivisuus.

Lemmikin fobian tunnistaminen

Jotta pelkotiloja voidaan hallita ja hoitaa, on fobian taustatekijät syytä tunnistaa. Fobiasta kärsivä lemmikki saattaa vaarantaa itsensä paniikin aikana erilaisille onnettomuuksille ja tapaturmille. Pitkittynyt pelkotila saattaa myös altistaa eläimen fysiologisille muutoksille ja aiheuttaa erilaisia oireita.

Pelkotiloja voivat laukaista monet eri tekijät, kuten esimerkiksi:

Kovat äänet
Monet eläimet pelkäävät kovia ääniä kuten pamauksia, ilotulitteita ja ukkosta.

Sosiaaliset tilanteet
Jotkut koirat ja kissat ovat ahdistuneita muiden eläinten tai uusien ihmisten seurassa.

Aiemmat traumat
Eläimille, jotka ovat kokeneet traumaattisia tilanteita, voi kehittyä näihin tapahtumiin liittyviä pelkoja. Jos koiranpentu esimerkiksi liukastuu portaissa, voi se kehittää itselleen pysyvän pelkotilan portaita kulkemista kohtaan.

Ympäristön muutokset
Muutto, uuden lemmikin tulo laumaan tai muut ympäristön muutokset voivat aiheuttaa eläimelle stressiä ja pelkotiloja.

Genetiikka
Tietyt rodut ja yksilöt ovat alttiimpia fobioiden kehittymiselle kuin toiset.

Miten fobiasta kärsivän lemmikin kanssa kannattaa toimia?

Mene mahdollisimman pian eläinlääkärin vastaanotolle, jotta lemmikkisi ahdistus ei pahene ajan myötä. Eläinlääkärin konsultaatio on tärkeää, jotta voit varmistua, ettei lemmikkisi kärsi fyysisestä vaivasta, esimerkiksi hormonaalisista häiriöistä tai kivusta, joka voisi muuttaa sen käyttäytymistä.

Kun fobia on satunnaista (esim. ukkosen pelko), hoito ei ole välttämätöntä. Jos kyseessä on monimutkainen ja elämänlaatua heikentävä fobia, eläinlääkäri voi määrätä tarkoin kontrolloitua lääkehoitoa. Lääkehoidolla valmistellaan hedelmällistä maaperää käyttäytymisterapialle.

Lemmikin pelkotilojen hoidossa kannattaa kääntyä käyttäytymistieteeseen erikoituneen eläinlääkärin puoleen. Eläinlääkärin suorittama säännöllinen seuranta on tärkeää lemmikin elämänlaadun kannalta.

Pennun ensimmäiset kuukaudet ovat ratkaisevia

Fobioiden syntyä voi pyrkiä ehkäisemään totuttamalla koira tai kissa pienestä pitäen monenlaisiin tilanteisiin ja paikoihin. Pennun ensimmäisten 3-4 kuukauden aikana on tärkeää altistaa se mahdollisimman monille arkielämän ärsykkeille: väkijoukoille, lapsille, melulle, liikenteelle, erilaisiin alustoihin ja toisiin eläimiin.

Lemmikit, joita ei ole sosiaalistettu riittävästi, voivat kehittää fobioita sellaisiin asioihin ja tilanteisiin, jotka ovat niille täysin uusia. On siis tärkeää pyrkiä tarjoamaan pennulle virikkeitä ja paljon positiivisia kokemuksia ensimmäisten elinkuukausien aikana.

Kaikki ei ole kuitenkaan pelkästään pennunomistajan käsissä, sillä myös lemmikin perimä vaikuttaa käyttäytymiseen. Vaikka omistaja tekisi kaikkensa sosiaalistaakseen pentunsa, voivat ympäristötekijät silti kuormittaa lemmikkiä kohtuuttoman paljon.