Noudata erityistä varovaisuutta kynttilöiden kanssa, mikäli kodissasi asuu myös kissa

Vuoden pimein aika on käsillä ja kynttilät tuovat mukavasti tunnelmaa kotiin. Kun kotitaloudessa asuu utelias kissa, voi palavista kynttilöistä aiheutua todellinen paloturvallisuusriski. Agria Eläinvakuutus kehottaakin kissanomistajia erityiseen varovaisuuteen kynttilöiden kanssa.

Palava kynttilä voi valitettavan helposti aiheuttaa monenlaisia vaaratilanteita kissataloudessa. Kissa voi kaataa kynttilän joko vahingossa ohimennen tai yrittäessään pyydystää lepattavaa kynttilän liekkiä. Onnettomuus voi sattua hyvin nopeasti ja palo levitä silmänräpäyksessä kodin tekstiileihin.

Kynttilän liekki voi vahingoittaa myös kissaa itseään

Uteliaan kissan tutkiessa kynttilää tai sen liekkiä, kissan viiksikarvat ja pitkät rintakarvat voivat kärventyä tai syttyä jopa palamaan. Kissa voi myös polttaa tassunsa liekissä tai kuumassa steariinissa.

Vaikka kissa ei olisi erityisen kiinnostunut kynttilästä, voi liekki silti kärventää kissan turkkia sen kävellessä kynttilän ohi. Erityisesti kissan eloisa häntä osuu hyvin herkästi palavan kynttilän liekkiin.

Kissat päivystävät mielellään korkeilla paikoilla, kuten pöydällä tai hyllyn päällä – juuri samoissa paikoissa, joissa kynttilöitä tavataan pitää. Kun kissa hyppää ylös vakiopaikalleen, voi yllätys olla ikävä, kun vastassa onkin palava kynttilä. Tukevammat lasituikutkaan eivät ole täysin turvallisia, sillä pudotessaan lasi särkyy ja kissa voi saada lasinsirusta haavan tassuunsa.

Älä jätä palavia kynttilöitä koskaan valvomatta

Palavia kynttilöitä ei saa koskaan jättää valvomatta – varsinkaan kissataloudessa. Polta kynttilöitä vain ollessasi itse samassa huoneessa ja pidä kissaasi silmällä. Kynttilät kannattaa aina sijoittaa kissan ulottumattomiin ja paikkoihin, joissa kissa ei tavallisesti vietä aikaa. Älä sijoita palavia kynttilöitä kissan kulkureiteille tai tähystyspaikoille kuten ikkunalaudalle.

Hyvä vaihtoehto on asettaa palavat kynttilät isokokoisen lyhdyn sisään, jotta kissa ei pääse käsiksi liekkiin. Varmista kuitenkin, että lyhty on sopivan iso ja sellaisessa paikassa, että kissa ei varmasti saa kaadettua tai tiputettua lyhtyä.

Turvallisin vaihtoehto on sähkö- tai paristokäyttöinen kynttilä

Turvallisin vaihtoehto kissatalouteen on sähkö- tai paristokäyttöinen kynttilä. Nykyään tarjolla on laaja valikoima erilaisia paristokäyttöisiä led-kynttilöitä ja -tuikkuja, jotka muistuttavat hyvin paljon aitoa kynttilää. Myös sähkökäyttöiset valosarjat ovat turvallinen valinta kissakotiin. Niillä saa mukavasti luotua tunnelmaa ja piristystä kaamoksen keskelle.