Pääsiäisen 4 yleistä vaaraa lemmikeille: suklaa, koristeet, kukat ja ruokajämät

Pääsiäisen aikaan tunnelmaa luomaan esille laitetut pääsiäiskukat ja erilaiset pääsiäiskoristeet kiinnostavat usein myös lemmikkejä. Höyhenet, koristetiput, suklaa ja pääsiäiskukat kuten narsissit voivat aiheuttaa vaaratilanteen kodin lemmikeille. Pääsiäiskoristeet ja -herkut kannattaakin sijoittaa lemmikin ulottumattomiin.

Narsissit voivat aiheuttaa kissalle vaarallisen myrkytyksen

Suklaa

Suklaa sisältää teobromiinia kaakaosiemenistä, eikä koiran ruoansulatuselimistö pysty sitä pilkkomaan. Se voi pieninäkin määrinä aiheuttaa koirille myrkytyksen. Mitä tummempaa suklaa on, sitä enemmän teobromiinia se sisältää.

Se, miten paljon teobromiinia koiran elimistö sietää on yksilöllistä ja riippuu muun muassa koiran koosta. Yleisesti ottaen 10-kiloinen koira voi saada myrkytysoireita syötyään n. 100g maitosuklaata tai 25-50g tummaa suklaata.

Tavallisia suklaamyrkytyksen oireita ovat kuolaaminen, oksentelu, vatsavaivat, erityisen kova jano ja pissahätä. Koira voi myös täristä, vaikuttaa levottomalta sekä saada kramppeja ja sydämentykytystä. Mikäli havaitset koirasi syöneen suklaata, tarkkaile sen vointia. Mikäli sillä ilmenee myrkytyksen oireita, ota heti yhteyttä eläinlääkäriin.

Pääsiäisruoat

Monet pääsiäisruoat ja niiden jämät olisivat koiran mieleen, mutta ne sisältävät yleensä paljon suolaa ja rasvaa ja ne voivat aiheuttaa koiralle vatsa- ja suolisto-ongelmia, kuten oksentelua ja ripulia. Erittäin suolapitoinen ruoka voi aiheuttaa koiralle jopa suolamyrkytyksen. Älä siis anna koiralle pääsiäisruokien jämiä.

Jos haluat hemmotella koiraasi pääsiäisherkuilla, anna sille mieluummin joku herkullinen puruluu tai annos jotain erityisen herkullista koiranruokaa.

Pääsiäiskoristeet

Pääsiäiskoristeet kuten muoviset pääsiäismunat, tipukoristeet, höyhenet ja pääsiäismunista tulleet lelut voivat koiran tai kissan silmissä näyttää leluilta - tai syötäviltä. Syötynä (tai tuhottuna) koristeet ja niiden osat voivat kuitenkin aiheuttaa harmia.

Koristeet tai niiden osat voivat tehdä haavoja lemmikin suuhun tai nieluun, tai juuttua hampaiden väliin tai nieluun tai henkitorveen. Niellyt esineet voivat juuttua tai vahingoittaa ruoansulatuskanavaa. Pahimmassa tapauksessa suolistoon juuttunut esine voidaan joutua poistamaan leikkauksen avulla.

Sijoita siis pääsiäiskoristeet lemmikin ulottumattomiin. Jotta pääsiäiskoristeet eivät olisi niin houkuttelevia, kannattaa leikkiä lemmikin kanssa sen omien lelujen kanssa. Usein lemmikki nimittäin haluaa leikkiä jollain kielletyllä esineellä, jos sillä ei ole muuta hauskaa tekemistä.

Pääsiäiskukat

Monet kukat ja kasvit kuuluvat pääsiäiseen, mutta tietyt kukat ovat kissoille myrkyllisiä, muun muassa narsissi. Kissalle voi tulla myrkytyksen oireita esimerkiksi, jos se syö sopimattoman kasvin lehtiä. Kissalle sopimattomien kukkien ja kasvien aiheuttamia myrkytyksen oireita ovat muun muassa kuolaaminen, oksentelu, ripuli ja heikentynyt yleisvointi.

Kissatalouteen ei kannata hankkia kissalle sopimattomia kasveja. Jos kovasti haluaa koristeeksi esimerkiksi narsisseja, kannattaa suosia tekokasveja tai sijoittaa kasvit ulos tai kissan ulottumattomiin.