Pakkaspäivien vinkkejä koiranomistajalle

Moni koira rakastaa lunta, mutta kovat pakkaset, lumi ja jää tuovat mukaan myös muutamia haasteita: koiran tassut ovat koetuksella ja koiralle voi tulla paleltumia tai kylmäkramppeja. Agria Eläinvakuutus listaa mihin kannattaa kiinnittää huomiota ulkoillessa koiran kanssa pakkasilla.

Kovilla pakkasilla on hyv tarkkailla koiran palelun merkkej

Paleleeko koira?

Eri koirarodut kestävät kylmyyttä eri tavoin. Paksuturkkiset koirat kuten suomenlapinkoirat ja samojedit viihtyvät usein lumessa ja kovassakin pakkasessa, kun taas ohutturkkiset koirat kuten chihuahuat ja vinttikoirat saattavat palella heti, kun pakkasta on parikin astetta. Jos koira palelee jatkuvasti ulkona, koiralle kannattaa hankkia talvitakki lämmikkeeksi.

Palelun merkkejä koiralla:

• tassujen nostelu
  • ontuminen tai yhden tassun pitäminen ylhäällä
  • tärinä
  • tavallista hitaampi tai jäykempi liikkuminen
  • selän kyyristäminen tai istuminen

Kylmäkrampit

Kovalla pakkasella koira voi saada raajoihin kylmäkramppeja. Kylmäkrampin aikana koiran raaja jäykistyy ja koira pitää sitä ylhäällä eikä välttämättä suostu tai pysty kävelemään tai laskemaan raajaa alas.

Kylmäkrampit eivät sinänsä ole vaarallisia, mutta ne vaikeuttavat koiran kävelyä ja tarpeiden tekoa, varsinkin jos koiralle tulee kramppeja useampaan kuin yhteen raajaan. Pahimmillaan koira voi kylmäkramppien seurauksena kaatua ja loukata itsensä.

Jos koiralle tulee usein kylmäkramppeja, koiralle kannattaa hankkia kengät tai töppöset kovimpia pakkasia varten.

Paleltumat

Jos koira viettää pitkiä aikoja ulkona kovalla pakkasella, sille voi tulla paleltumia. Paleltumia tulee useimmiten ulkoneviin ruumiinosiin kuten koiran korviin, tassuihin tai häntään. Uroskoirilla myös kivekset voivat paleltua. Paleltumille herkimpiä ovat pienet, vanhat ja sairaat koirat sekä koiranpennut.

Paleltunut ruumiinosa alkaa usein punoittaa tai sinertää ja se voi turvota. Paleltunutta ruumiinosaa ei kannata hieroa vaan lämmittää sitä hitaasti ja varoen, esimerkiksi kietomalla lämmin viltti koiran ympärille.

Tassujen talvihuolto

Koiran tassut voivat tarvita hieman talvikunnossapitoa.

Kaupungissa, jonka kadut suolataan, koiran tassut kannattaa pestä tai vähintään pyyhkiä huolellisesti kävelyn jälkeen.

Jos koiran anturat ovat kovin kuivat, koiran tassut kannattaa voidella tassusalvalla, joka hoitaa ja suojaa anturoita halkeilulta. Tassusalva auttaa myös ehkäisemään lumen kerääntymistä anturoiden väliin isoiksi paakuiksi.

Kovaksi jäätynyt lumikerros eli hankiainen voi aiheuttaa naarmuja tai haavoja koiran tassuihin, jos lumen kuori raapii koiran tassuja, esimerkiksi lumikuoren pettäessä koiran painon alla. Hankiaisilla liikkuessa koiran tassut voi suojata tossuilla.

Jäiset ja liukkaat tiet

Kun on todella liukasta, kävelylenkit kannattaa tehdä rauhalliseen tahtiin sekä oman että koiran turvallisuuden vuoksi.

Kannattaa pyrkiä välttämään riehakkaita leikkejä ja vapaana juoksemista, esimerkiksi koirapuistossa, jossa maa on jäätynyt liukkaaksi. Liukastuminen voi aiheuttaa koiralle muun muassa revähdyksen, venähdyksen tai pahimmillaan jopa luunmurtuman.

Keksi koiralle tekemistä sisällä

Kovalla pakkasella tai teiden ollessa todella liukkaat, ulkoiluhetket jäävät usein tavallista lyhyemmiksi ja silloin kannattaa keksiä koiralle aktiviteettia sisätiloissa, jotta koira pääsee kuluttamaan energiaansa.

Koiran kanssa voi pitää tavallista pidemmän leikkihetken, harjoitella jotain taitoa, opetella uutta temppua tai hyödyntää erilaisia aktivointileluja tai -pelejä.

Pakkaspäivän muistilista koiranomistajalle:

• Kovilla pakkasilla pue koiralle tarpeen mukaan takki ja mahdollisesti kengät tai töppöset tassujen suojaksi.
  • Tarkkaile koiran liikkumista palelun tai kylmäkramppien varalta. Jos koira palelee kovasti, käänny kotiinpäin.
  • Liiku rauhallisesti jäisillä keleillä, jotta koira (tai omistaja) ei liukastu ja loukkaa itseään.
  • Puhdista tai kuivaa koiran tassut ulkoilun jälkeen ja poista mahdolliset lumipaakut. Jos liikutte suolatuilla kaduilla, koiran tassut kannattaa tarvittaessa pestä. Jos koiran anturat ovat kuivat, rasvaa ne tassusalvalla.
  • Jos ulkoilu jää tavallista lyhyemmäksi, keksi koiralle tekemistä tai leiki koiran kanssa sisätiloissa.