Polkupyörät ja koirat – miten liikkua turvallisesti?

Toukokuun 5.-13. vietetään kansallista pyöräilyviikkoa ja haluamme muistuttaa niin koiranomistajia kuin pyöräilijöitä huomioimaan toisensa liikenteessä. Listaamme vinkkejä miten kulkea turvallisesti koiran kanssa pyörätien vieressä ja miten pyöräilijän kannattaa ottaa koirakot huomioon.

Kuinka ohittaa koirakko polkupyörällä?

Soita kelloa ajoissa

Yksittäinen ihminen voi siirtyä pois pyörän edestä nopeasti, mutta yhden tai useamman koiran kanssa kävelevällä henkilöllä siinä voi kestää hetki. Kelloa kannattaa siis soittaa hyvissä ajoin, jotta koko koirakko ehtii siirtyä sivuun turvallisesti. Kellon soittaminen vain hetkeä ennen ohitusta voi aiheuttaa vaaratilanteen, jolloin koira tai taluttaja voi pelästyessään tehdä äkkinäisen liikkeen, siirtyä pyöräilijän eteen ja näin aiheuttaa vaaratilanteen. Vastaavasti voi käydä myös, jos kelloa ei soita lainkaan.

Agrian maajohtaja Anna Linder kiittää pyöräilijöitä ja rohkaisee kellon soittoon:

- Olen todella kiitollinen kaikille pyöräilijöille, jotka soittavat kelloa ajoissa. Etenkin nkyään, kun liikun kahden koiran kanssa, joista toinen on nuori ja hyvin vilkas. Usein kiitän pyöräilijää kellon soittamisesta hyvissä ajoin ja myös minua on kiitetty sivuun siirtymisestä. Siitä jää hyvä mieli molemmille osapuolille.

Ohita rauhallisesti ja sopivalta etäisyydeltä

Koirat reagoivat ohi ajavaan pyörään eri tavoin: koira saattaa yrittää lähteä juoksemaan pyörän perässä, ”suojella” omistajaansa pyörältä tai innokkaasti tervehtiä pyöräilijää hyppimällä. Osa koirista voi myös olla pelokkaita polkupyöriä kohtaan ja liian läheltä suhahtaminen voi pelästyttää koiran. Pidä siis sopiva etäisyys koirakkoon ja pyri mahdollisuuksien mukaan hidastamaan vauhtia hieman ohitustilanteessa.

Kuinka kulkea koiran kanssa pyörätien vieressä?

Pidä koira kytkettynä

Koira tulisi aina pitää kytkettynä pyörätien läheisyydessä. Vapaana liikkuva koira voi aiheuttaa monenlaisia vaaratilanteita pyörätiellä: koira saattaa lähteä juoksemaan pyörän perässä, yrittää napata pyöräilijää lahkeesta tai pysähtyä paikalleen keskelle pyörätietä.

Pidä hihna lyhyenä

Pitkänä roikkuva hihna voi aiheuttaa vaaratilanteen. Ohutta flexihihnaa voi olla vaikea nähdä ja siitä voi tulla vaarallinen kampittava naru pyöräilijälle.

- Lisäksi hihnan tarttuminen pyörään voi aiheuttaa voimakkaan nykäisyn kaulapantaan tai koira voi jopa raahautua pyörän perässä. Tämä voi johtaa koiran vakavaan loukkaantumiseen, kuten kaularangan pehmytkudos- ja nikamavaurioihin, muistuttaa Agrian eläinlääkäri Marika Melamies.

Ennakoi

Jos sinulla on reaktiivinen koira tai tiedät jo kokemuksesta, että koirasi ei pidä polkupyöristä, pyri ennakoimaan mahdolliset hankalat tilanteet. Siirry koiran kanssa hyvissä ajoin pois pyörän edestä. Jos sinulla on herkkuja tai lelu mukana, kannattaa yrittää saada koira keskittymään siihen polkupyörän sijaan.

Yleisiä vahinkoja

Koiralle voi tulla murtumia, haavoja, nyrjähdyksiä tai muita vammoja, jos polkupyörän kanssa sattuu vahinko.

Fyysisten vammojen lisäksi koiralle voi myös tulla henkisiä traumoja. Koira voi alkaa pelätä polkupyöriä, jonka seurauksena koira saattaa yrittää hyökkäillä polkupyörien kimppuun tai pelästyä jokaista ohittavaa pyöräilijää. Traumoista toipuminen voi olla aikaa vievää ja toisinaan tarvitaan koirakouluttajan apua.

- Turvallista kansallista pyöräilyviikkoa pyörätiellä liikkuville! Yhteispeli on niin pyöräilijän kuin koirakonkin etu, muistuttaa Anna Linder.

Agria Eläinvakuutus on eläimiin erikoistunut vakuutusyhtiö, joka tarjoaa kattavia vakuutuksia kissoille ja koirille.

Toivomme julkaistaviin lehdistötiedotteisiin lähdeviitteeksi aina Agria Eläinvakuutus. Käyttämiämme kuvia saa käyttää julkaisuissa - mikäli käytätte muuta kuvaa toivomme, että kuva ei sisältäisi brakykefaalisia/lyhytkalloisia koirarotuja tai sairaita lemmikkejä.