Punkkikausi on alkanut - näin suojaat koirasi punkeilta

Punkit ovat ikävä riesa koirille ja koiranomistajille keväästä syksyyn. Parhaiten ennaltaehkäiset koirasi punkeilta ja niiden kuljettamilta sairauksilta käyttämällä apteekista saatavaa punkkikarkotetta ja käymällä koiran turkin läpi päivittäin.

Punkit viihtyvt usein kosteissa heinikoissa

Punkit viihtyvät parhaiten kosteassa ilmastossa kuten saaristossa ja alueilla, joilla on paljon nisäkkäitä kuten jäniksiä ja peuroja. Punkin isäntäeläimeksi kelpaavat kaikki elävät olennot linnuista ihmisiin.

Punkit heräävät talvihorroksesta lämpötilan noustessa noin 4–5 plusasteeseen. Punkkeja esiintyy useimmiten huhtikuusta marraskuuhun, mutta jos talvi on lämmin, punkkeja voi esiintyä läpi vuoden. Punkit eivät siis ole ainoastaan kesän vaiva.

Punkkien levittämät sairaudet

Punkit levittävät sairauksia, joista tunnetuimpia ja yleisimpiä ovat borrelioosi, anaplasmoosi ja ehrlichia. Tartunnan saanut koira hoidetaan yleensä antibioottikuurilla.

Punkit olisi hyvä poistaa mahdollisimman pian, jotta ne eivät ehdi levittää sairauksia. Sairaudet voivat levitä koiraan punkin oltua kiinnittyneenä yli 24 tuntia. Siksi koiran turkki kannattaa tutkia punkkien varalta päivittäin.

Punkkien levittämien sairauksien oireita ovat muun muassa kuume, ruokahaluttomuus, vatsa- ja suolistovaivat, velttous, väsymys sekä ontuminen. Jos koirallasi ilmenee kyseisiä oireita punkin pureman jälkeen, ota yhteyttä eläinlääkäriin.

Ennaltaehkäisy

Punkkien ennaltaehkäisyyn ja torjumiseen on saatavana monia erilaisia valmisteita kuten spot-on- eli paikallisvaleluliuoksia, punkkitabletteja ja punkkipantoja. Punkkikarkotteita myydään eläinklinikalla ja apteekissa. Monet punkkikarkotteet auttavat torjumaan myös muita hyönteisiä, kuten hyttysiä ja kirppuja.

Borrelioosia vastaan on olemassa myös rokote sekä tartuntaa ehkäisevä tabletti.

Punkkitarkastus

Oli käytössäsi mikä tahansa punkkikarkote, tarkasta aina koiran turkki myös käsin ja poista mahdolliset punkit. Tämä on erityisen tärkeää pitkäkarvaisilla koirilla, joiden turkkiin punkki voi piiloutua. Muista tehdä punkkitarkistus varsinkin, jos olette liikkuneet koiran kanssa punkkien suosimilla alueilla.

Jos punkki ei ole vielä kiinnittynyt vaan se kävelee koiran turkissa, voit poistaa sen käsin.

Kiinnittynyt punkki kannattaa poistaa punkkipihtien, punkkilasson, punkkisorkkaraudan tai pinsettien avulla. Varmista, että saat koko punkin irti kerralla.

Agria Eläinvakuutus on Suomen ainoa eläimiin erikoistunut vakuutusyhtiö, joka tarjoaa vakuutuksia kissoille ja koirille.