Punkkikausi on alkanut – vinkit koiranomistajille punkkien torjumiseen

Punkit ovat ikävä riesa koirille ja koiranomistajille keväästä syksyyn. Paras tapa ennaltaehkäistä punkkeja ja niiden levittämiä sairauksia on hankkimalla koiralle apteekista tai eläinklinikalta sopiva punkkikarkote ja käymällä koiran turkin läpi päivittäin. Agria Eläinvakuutus listaa vinkkejä miten suojata koira punkkien varalta.

Koiralle olisi hyv tehd punkkitarkistus pivittin

Punkit heräävät talvihorroksesta lämpötilan noustessa noin 4–5 plusasteeseen ja niitä esiintyy yleensä huhtikuusta marraskuuhun. Punkit eivät siis ole ainoastaan kesän vaiva.Punkit viihtyvät parhaiten kosteassa ilmastossa ja alueilla, joilla on paljon nisäkkäitä kuten jäniksiä ja peuroja. Punkin isäntäeläimeksi kelpaavat kaikki elävät olennot linnuista ihmisiin.

Punkkien levittämät sairaudet

Punkit levittävät sairauksia, joista tunnetuimpia ja yleisimpiä ovat borrelioosi ja anaplasmoosi.

Punkkien levittämien sairauksien oireita ovat muun muassa kuume, ruokahaluttomuus, vatsa- ja suolistovaivat, velttous, väsymys sekä ontuminen. Jos koiralla ilmenee kyseisiä oireita punkin pureman jälkeen, kannattaa ottaa yhteyttä eläinlääkäriin. Tartunnan saanut koira hoidetaan antibioottikuurilla.

Sairaudet voivat levitä koiraan punkin oltua kiinnittyneenä yli 24 tuntia. Siksi punkit tulisi aina poistaa mahdollisimman pian, jotta ne eivät ehdi levittää sairauksia.

Valitse koiralle sopiva punkkikarkote

Punkkien torjumiseen on saatavana monia erilaisia valmisteita kuten spot-on- eli paikallisvaleluliuoksia, punkkitabletteja ja punkkipantoja. Punkkikarkotteita myydään eläinklinikoilla ja apteekeissa, joista voi kysyä myös neuvoa omalle koiralle sopivan valmisteen valintaan.

Monet punkkikarkotteet auttavat torjumaan myös muita hyönteisiä, kuten hyttysiä ja kirppuja.

Koiran turkki kannattaa käydä läpi myös käsin

On koiralla käytössä mikä tahansa punkkikarkote, lisäksi on hyvä käydä koiran turkki läpi päivittäin ja poistaa mahdolliset punkit. Jos punkki ei ole vielä kiinnittynyt koiraan, sen voi poistaa käsin.

Punkkitarkistus kannattaa tehdä varsinkin, jos liikkuu koiran kanssa alueilla, joissa on paljon punkkeja ja jos kyseessä on pitkä- tai paksuturkkinen koira, sillä tuuheassa turkissa punkkeja ei usein näe paljaalla silmällä.

Kiinnittynyt punkki kannattaa poistaa punkkipihtien, punkkilasson, punkkisorkkaraudan tai pinsettien avulla. Punkki olisi hyvä saada poistettua kokonaisena kerralla, sillä jos koiran ihoon jää esimerkiksi punkin leuat, puremakohta voi tulehtua.