Ruotsi, Tanska ja Suomi: maat, joissa juhlitaan eniten lemmikkien syntymäpäiviä

Juhlitko sinä koirasi tai kissasi syntymäpäivää? Tämän kysymyksen esitti Agria Eläinvakuutus laajassa kyselytutkimuksessa, johon osallistui lemmikinomistajia kahdeksassa Euroopan maassa. Vaikka lemmikin merkkipäivän juhlistaminen tuntuu olevan suhteellisen yleistä, kolme maata erottuu joukosta ylitse muiden.

Ruotsalaiset, tanskalaiset ja suomalaiset ovat mestareita huomioimaan lemmikkinsä syntymäpäivän. Tämä käy ilmi Agrian hiljattain tekemästä kyselytutkimuksesta, jossa selvitettiin koirien ja kissojen omistajien tapoja ja tottumuksia. Näissä kolmessa maassa yli kuudella kymmenestä omistajasta on tapana juhlistaa nelijalkaisen ystävänsä merkkipäivää.

Moni suomalainen lemmikinomistaja huomioi lemmikkinsä myös jouluna. Puolet kyselyyn vastanneista koiran- ja kissanomistajista kertoi  juhlivansa myös joulua lemmikin kanssa. Sen sijaan ystävänpäivä ja lemmikin nimipäivä jäävät huomattavasti vähemmälle huomiolle - niitä juhlii vain harva kyselyyn vastanneista.

Nuoret aikuiset huomioivat lemmikkiään eniten juhlapäivinä

Suomalaisista lemmikinomistajista eniten lemmikkinsä merkkipäiviä juhlistavat 18-39-vuotiaat. Mitä vanhempi omistaja on, sen vähemmän lemmikki saa erityishuomiota juhlapyhinä tai syntymäpäivänään.

"Lemmikin asema perheessä on muuttunut vuosien saatossa ja etenkin nuoret aikuiset saattavat kokea lemmikin olevan lähes tasavertainen perheenjäsen ihmisten kanssa. Tämä ehkä selittää nuoremman sukupolven halua huomioida myös lemmikkiä juhlapyhinä ja sen syntymäpäivänä", toteaa Agria Eläinvakuutuksen maajohtaja, ELL Heidi M. Elomaa.

Vastausten jakaantuminen maittain

Juhlitko lemmikkisi syntymäpäivää? Myönteisten vastausten osuus:

• Ruotsi 65 %
  • Tanska 64 %
  • Suomi 64 %
  • Iso-Britannia 59 %
  • Saksa 55 %
  • Ranska 53 %
  • Norja 48 %
  • Irlanti 46 %

Suomalaiset lemmikinomistajat

Juhlitko lemmikkisi kanssa seuraavia juhlapäiviä? Myönteisten vastausten osuus:

• Lemmikin syntymäpäivä 64 %
  • Joulu 50 %
  • Ystävänpäivä 9 %
  • Lemmikin nimipäivä 6 %

Kyselytukimuksen toteutti Xtreme Insight AB Agrian toimeksiannosta kahdeksassa Euroopan maassa marraskuussa 2023. Kyselyyn vastasi kaikkiaan 6 644 lemmikinomistajaa, joista 804 oli suomalaisia.