Suomalaiset kissanomistajat keräsivät kodittomille kissoille lähes 3 900 euroa

Euroopan suurin kissojen hyväntekeväisyystapahtuma, digitaalinen Agria Kissaparaati järjestettiin viime viikonloppuna, 21.-22. lokakuuta Suomessa. Tapahtumaan osallistui miltei 3 300 kissaa omistajineen ympäri Suomea. Tapahtuman avulle kerätty lahjoitus kohdistetaan tänä vuonna Turun Eläinsuojeluyhdistyksen kissatalolle.

Agria Kissaparaati on hyväntekeväisyystapahtuma, jonka tavoitteena on parantaa kissan asemaa Suomessa, puuttua populaatiokissaongelmaan ja tukea eläinsuojeluyhdistyksiä työssään kodittomien kissojen hyväksi. Tapahtumaan osallistui tänä vuonna 3 287 kissaa ja 1 695 omistajaa.

Tämä tarkoittaa, että Agria Eläinvakuutus tekee 3 872 euron suuruisen lahjoituksen Turun Eläinsuojeluyhdistykselle. Lahjoitussumma perustuu saavutettuun osallistujamäärään (1 € / osallistuva kissa) sekä Kissaparaatihuivin myynnillä saavutettuun lisälahjoituspottiin.

”Olen vaikuttunut kissanomistajien aktiivisuudesta Agria Kissaparaatissa. Tapahtuma sai kissanomistajat ja kissat liikkeelle hyvän asian puolesta. Lämmin kiitos kaikille osallistujille mukana olosta!”, kommentoi Agria Eläinvakuutuksen maajohtaja, ELL Heidi M. Elomaa.

Lahjoitusvarat käytetään hylättyjen kissojen hyväksi

Suomessa hylätään vuosittain vähintään 20 000 kissaa. Hylätyt ja heitteillä olevat kissat aiheuttavat populaatiokissaongelman, jonka hoitaminen jää tavallisesti vapaaehtoisvoimin toimivien eläinsuojelujärjestöjen harteille. Turun Eläinsuojeluyhdistyksen kissatalossa hoidetaan vuosittain satoja kissoja, joille hoitotoimenpiteiden jälkeen etsitään uusi koti.

”Olemme erittäin iloisia ja onnellisia, että saimme olla Agria Kissaparaatin keräyksen kohteena tänä vuonna. Kissatalollemme tulee vuosittain paljon hylättyjä tai pitovaikeuksien vuoksi luovutettuja kissoja. Viimeisten kolmen vuoden aikana meillä on hoidettu lähes 1 600 kissaa ja heistä suurin osa on saanut uuden mahdollisuuden parempaan elämään”, kertoo Turun Eläinsuojeluyhdistyksen toiminnanjohtaja Britt-Marie Juup.

Ennen kuin kissa lähtee Kissatalolta uuteen kotiin, se steriloidaan tai kastroidaan ja sille hoidetaan asianmukaiset rokotukset, loishäätö, tunnistusmerkintä. Jos kissalla on terveysongelmia, se saa tarvittavan hoidon. Hoitotoimenpiteet maksavat usein paljon enemmän, kuin mitä adoptoitava kissa maksaa uudelle omistajalleen.

”Esimerkiksi hammasongelmat ovat tavallisia ja kalliita hoitaa. Yhdistyksemme toimii lähes kokonaan lahjoitusten varassa, joten Agrian lahjoitus tarkoittaa kissoillemme terveyttä ja monta elinvuotta lisää uudessa rakastavassa kodissa. Agria Kissaparaati on jokaiselle kissanomistajalle loistava tapa auttaa heitteille jätettyjä kissoja!”, jatkaa Britt-Marie Juup.