Suomalaisten kissojen ja koirien vakuuttaminen aiempaa yleisempää

Jos kohtaat kadulla koiran omistajansa kanssa, on sillä 31 % todennäköisyydellä hoitokuluvakuutus. Suomalaisille lemmikinomistajille Agria Eläinvakuutuksen YouGov kyselytutkimus osoittaa, että suomalaiset lemmikinomistajat vakuuttavat lemmikkinsä aiempaa useammin. (Kyselytutkimus tehtiin noin 1000 lemmikinomistajalle 27.3. – 14.4.2018 välisenä aikana.)

• 31 % koirista on vakuutettu hoitokuluvakuutuksella, kun vastaava luku vuonna 2015 oli vain noin 20 %.
    • Kissoista 9 % on vakuutettu hoitokuluvakuutuksella, kun vastaava luku vuonna 2015 oli noin 2 %.

Agria Eläinvakuutus on ainut vain eläimiä vakuuttava ja siihen erikoistunut vakuutusyhtiö Suomessa. Agria Eläinvakuutuksen maajohtaja Anna Linder on kehitykseen tyytyväinen.

”Ero aiempiin vuosiin on merkittävä. Se vahvistaa käsitystämme siitä että entistä useammat suomalaiset lemmikinomistajat haluavat vakuuttaa lemmikkinsä sairauden tai tapaturman varalle. Se kertoo myös että nelijalkaiset ystävämme, perheenjäsenemme ovat arvokkaita ja niiden hoitoon ollaan valmiita panostamaan kun jotakin odottamatonta tapahtuu. Olen erittäin iloinen kehityksestä, etenkin lemmikkien puolesta.”

Kun lemmikkiä ei vakuuteta, jäävät eläinlääkärin hoitokulut lemmikin sairaudesta tai tapaturmasta itselle maksettavaksi. Näissä tapauksissa lemmikin lopettaminen on valitettavan yleistä, sanoo Anna Linder. Tutkimuksen mukaan niistä koiranomistajista jolla ei ole vakuutusta noin 9 % kertoo, että joutuisi valitsemaan lemmikin lopettamisen kun eläinlääkärin lasku olisi 669–1004 euroa. Kissanomistajista joilla ei ole hoitokuluvakuutusta, noin 22 % valitsisi lopetuksen jos lasku olisi enintään 670 euroa.

Ruotsissa Pohjoismaiden korkein vakuutusaste

Kyselytutkimus tehtiin kaikissa Pohjoismaissa, mutta Ruotsi on vakuutusasteessa muita maita edellä. Ruotsissa hoitokuluvakuutus on 79 %:lla koirista, 50 %:lla kissoista ja 76 %:lla hevosista. Anna Linderin mukaan kysymys ei kuitenkaan ole siitä että lemmikkien pito Ruotsissa olisi muita Pohjoismaita parempaa, vaan Linderin mukaan taustalla on tunnettavuus ja perinteet. Agria Djurförsäkring on toiminut Ruotsissa jo yli 125 vuotta kun taas Suomen Agria Eläinvakuutus aloitti toimintansa vuonna 2016. ”Toivon että lemmikkien vakuuttamisen positiivinen kehitys jatkuu ja että ajan kanssa kuromme eroa Ruotsiin ja muihin Pohjoismaihin.”

Tutkimuksesta

Kyselytutkimus tehtiin YouGov toimesta 27..3. – 14.4.2018 välisenä aikana. Kysely toteutettiin CAWI haastatteluna ja siihen vastasi 1005 yli 18 – vuotiasta suomalaista.

Tutkimus toteutettiin myös Ruotsissa 4.- 13.4. ja kyselyyn vastasi 1026 yli 18-vuotiasta.