Suomessa hylätään vuosittain noin 20 000 kissaa – Agria Kissaparaatin avulla kerätään varoja ongelman ratkaisemiseksi

Agria Eläinvakuutus järjestää 21.-22. lokakuuta digitaalisen hyväntekeväisyystapahtuman kodittomien kissojen hyväksi. Agria Kissaparaatin lahjoituskohteeksi on tänä vuonna valittu Suomen vanhin eläinsuojeluyhdistys TESY - Turun Eläinsuojeluyhdistys. Mitä enemmän osallistujia tapahtuma saavuttaa, sen suuremmalla summalla Agria tukee TESY:n kissatalon toimintaa. Osallistujille tapahtuma on maksuton ja osallistua voi missä päin tahansa Suomea.

Turun Eläinsuojeluyhdistyksen kissatalossa hoidetaan vuosittain satoja kissoja, joille hoitotoimenpiteiden jälkeen etsitään uusi koti. Agria Eläinvakuutus haluaa osaltaan olla tukemassa tätä arvokasta työtä lahjoituksen muodossa. Lahjoitusvaroilla katetaan eläinlääkärikuluja, joita syntyy hylättyjen kissojen steriloinnista ja kastroinnista, hammashoidosta sekä sairauksien ja vammojen hoidosta. Varoja käytetään myös loishäätöön, ruokintaan ja hoitotarvikkeisiin sekä kissojen tunnistusmerkintään ja rekisteröintiin.

Hylätyt ja heitteillä olevat kissat aiheuttavat populaatiokissaongelman

Kissan arvostus on edelleen heikkoa. Sen seurauksena Suomessa hylätään edelleen vähintään 20 000 kissaa vuodessa.  Hylätyt ja heitteillä olevat kissat aiheuttavat populaatiokissaongelman, jonka hoitaminen jää tavallisesti vapaaehtoisvoimin toimivien eläinsuojelujärjestöjen harteille.

Kissapopulaatioita aiheuttaa leikkaamattomien kissojen ulkoileminen ilman valvontaa ja kissojen hallitsematon lisääntyminen. Luonnossa elävät villiintyneet, sisäsiittoisuudesta ja taudeista kärsivät kissapopulaatiot syntyvät paitsi hylättyjen kissojen, myös leikkaamattomien, vapaana kulkevien kotikissojen jälkeläisistä.

Osallistumalla Agria Kissaparaatiin autat kodittomia kissoja

Tapahtumaan voi osallistua ilmoittautumalla etukäteen osallistujaksi osoitteessa Agria.fi/kissaparaati. On tärkeää ilmoittautua mukaan, sillä vain rekisteröityneet osallistujat lasketaan mukaan lahjoituspottiin. Agria maksaa jokaisesta osallistujasta 1 euron lahjoituskohteelle.

"Toivomme, että tapahtuma saa kissakansan liikkeelle sankoin joukoin. Tavoitteenamme on, että Agria Kissaparaatista tulee jopa Euroopan mittakaavassa yksi suurimmista tapahtumista kodittomien kissojen hyväksi", kommentoi Agria Eläinvakuutuksen maajohtaja, ELL Heidi M. Elomaa.