Suositut kesäherkut voivat koitua koiran kohtaloksi

Grillaus ja piknikit kuuluvat kesään, ja koiranomistajat saavat usein lemmikistään innokkaan apulaisen, joka mieluusti söisi kaikki saamansa ruoantähteet. Ihmisten kesäherkut eivät kuitenkaan aina sovellu koiran ravinnoksi. Katso Agria Eläinvakuutuksen lista koiralle sopimattomista ruoka-aineista ja vältä vaaratilanteet.

Monet ihmisten grilli- ja piknikherkuista voivat aiheuttaa koiralle vakavia vaivoja myrkytyksistä suolitukoksiin. Tällaisia kesäherkkuja ovat muun muassa maissintähkät, kypsennetyt luut, suklaa, pähkinät, sipuli ja viinirypäleet.

Ennakointi on paras tapa välttää vaaratilanteita. Kerää siis aina kaikki ylimääräiset, koiralle sopimattomat ruoantähteet heti kokkailun jälkeen pois grillipaikalta. Ruoalle perso koira saattaa tonkia myös ruoantähteitä roskapussista. Herkulliselta tuoksuvat ruoantähteet kannattaa laittaa suljettuun roskapussiin tai viedä heti isompaan roskikseen pois koiran ulottuvilta.

Grillilihan luut eivät ole koiran herkkuja

Koirat pitävät luiden pureskelusta ja se on niiden hampaille hyväksi. Karvaiselle kaverille kannattaa kuitenkin antaa vain eläimille tarkoitettuja puruluita. Älä anna koiralle grillauksesta tähteiksi jääviä luita tai ruotoja, sillä kypsennetty luu hajoaa helposti teräviksi palasiksi.

Luunpalaset ja kalanruodot voivat jäädä jumiin koiran kitalakeen tai ruokatorveen, varsinkin jos koira on innokas herkuttelija ja hotkii herkkupalat pureskelematta kunnolla. Luumassa suolistossa saattaa myös aiheuttaa ripulia tai pahimmassa tapauksessa suolitukoksen.

Jäätelötikkuja ja grillivartaita ei kannata antaa koiran järsittäväksi

Jäätelötikut ja puiset grillivartaat houkuttavat yleensä koiria. Niistä saattaa kuitenkin koiran käsittelyssä irrota tikkuja, jotka voivat aiheuttaa haavoja tai jumittua koiran suuhun tai ruoansulatuskanavaan. Pahimmillaan terävät tikut voivat tehdä reikiä koiran vatsalaukkuun ja suolistoon.

Maissintähkä voi aiheuttaa suolitukoksen

Maissintähkät ovat suosittuja grilliherkkuja. Älä kuitenkaan anna niitä koirallesi maistiaiseksi, sillä koira saattaa niellä tähkän kokonaisena. Maissintähkä voi jumittua koiran ruoansulatuskanavaan aiheuttaen vaarallisen suolistotukoksen. Usein ainoa tapa poistaa maissintähkä suolistosta on leikkaus.

Grilliruoat ovat koiralle liian suolaisia

Grillin vieressä kuolaava koira on varmasti monelle tuttu näky ja kukapa ei haluaisi antaa jotain pientä herkkupalaa suloiselle grillausapulaiselleen. Mausteiset ja suolaiset grilliruoat eivät kuitenkaan ole koiran vatsalle hyväksi ja voivat aiheuttaa esimerkiksi ripulia. Suuri määrä suolaista ruokaa voi aiheuttaa koiralle pahimmillaan suolamyrkytyksen.

Miten toimia, jos koira syö jotain sopimatonta?

Jos epäilet, että koirasi on syönyt jotain sopimatonta, kannattaa ottaa yhteyttä eläinlääkäriin. Yleisiä myrkytyksen oireita ovat mm. oksentelu, ripuli, vatsakivut ja voimakas kuolaaminen. Mikäli koiran oireet ovat lieviä, voit kysyä apua hoidon tarpeen arviointiin myös digitaalisesta eläinlääkäripalvelusta.

Agria Eläinvakuutuksen eläinlääkärineuvonta on avoinna joka päivä klo 7-24.