Ulkokissa talvella

Moni ulkokissa viihtyy ulkona myös talvisin. Kissan tulisi kuitenkin päästä sisälle lämmittelemään aina halutessaan, eikä viettää koko päivää ulkona. Kissa kannattaa siis päästää ulkoilemaan vain jonkun ollessa kotona päästämässä kissa halutessaan sisään, jottei kissa joudu odottamaan ulkona pakkasella pitkiä aikoja.

Ulkokissan voi päästää ulos pakkasellakin, mutta sen tulee päästä aina halutessaan sisälle. Älä siis päästä kissaasi ulos työpäivän ajaksi vaan tee se mieluummin ollessasi kotona, jolloin voit päästää kissan sisälle, kun se haluaa tulla lämmittelemään. Kissalle kannattaa valmistella lämmin lepopaikka esimerkiksi parvekkeelle tai terassille, missä kissa voi tarvittaessa odotella pienen hetken sisään pääsemistä.

Paleltumat

Jos kissa joutuu viettämään liian pitkiä aikoja ulkona voivat sen korvat, hännänpää, tassuanturat ja varpaat paleltua. Paleltunut kohta on usein punoittava tai sinertävä.

Jos kissa vaikuttaa paleltuneelta, anna kissan lämmitellä huoneenlämmössä, tarvittaessa peiton tai viltin alla. Lämmityksen tulisi olla tasaista ja hidasta - älä hiero paleltuneita ruumiinosia tai yritä lämmittää niitä kuumalla vedellä.

Ota yhteyttä eläinlääkäriin, jos kissan yleiskunto heikentyy.

Valitse sopiva kaulapanta

Kaikille ulkokissoille tulisi hankkia kaulapanta, jossa on heijastin ja/tai valo, jotta kissa näkyy myös pimeässä. Kannattaa valita joustava panta, joka aukeaa tai irtoaa tarvittaessa, esimerkiksi jos panta jää kiinni oksaan. Siten kissa pääsee vapaaksi, eikä jumitu itse samaan paikkaan kuin panta.

Tunnistusmerkintä ja omistajan yhteystiedot

Kaikki ulkokissat tulisi tunnistusmerkitä sirun ja/tai korvatatuoinnin avulla. Lisäksi kissalle kannattaa hankkia kaulapantaan laatta, jossa lukee omistajan yhteystiedot. Siten omistajaan voidaan olla yhteydessä, jos kissa on esimerkiksi eksynyt kauas kotoa talvipakkasella.

Ruokinta talvella

Kissa kuluttaa tavallista enemmän energiaa liikkuessaan ulkona pakkassäällä ja syvässä lumihangessa, eli jos kissa ulkoilee aktiivisesti myös talvella, se tarvitsee myös hieman enemmän ruokaa.

Jos taas ulkokissasi viettää talvella suurimman osan ajasta sisällä, kannattaa sen normaalia ruoka-annosta pienentää hieman, sillä kissa ei kuluta yhtä paljoa energiaa sisällä kuin ulkona.

Agria Eläinvakuutus on eläimiin erikoistunut vakuutusyhtiö, joka tarjoaa kattavia vakuutuksia kissoille ja koirille.