Vakuutusyhtiö Agria kiihdyttää kansainvälistä kasvuaan ja ostaa vakuutusvälitysyhtiö Capstonen

Vakuutusyhtiö Agria jatkaa kansainvälisen kasvun strategiaansa ja on nyt ostanut irlantilaisen Capstone Financial Services Limited -yhtiön, joka välittää Petinsuren lemmikkivakuutuksia Irlannissa ja Zoopon lemmikkivakuutuksia Hollannissa.

Kolme kuukautta sen jälkeen, kun vakuutusyhtiö Agria laajeni Saksaan ja Agria Tierversicherung aloitti toimintansa, ostaa Agria irlantilaisen Capstone-vakuutusvälitysyhtiön, joka tarjoaa vakuutuksia koirille ja kissoille Irlannissa ja Hollannissa.

- Agrialle tämä on erittäin mielenkiintoinen askel Euroopassa laajenemisen näkökulmasta. Capstonen avulla voimme tarjota yhä useammalle eurooppalaiselle lemmikinomistajalle mahdollisuuden hankkia kattava vakuutusturva lemmikilleen. Lisäksi Capstone on kannattava ja toimiva yhtiö, joka istuu Agrian laajenemisen strategiaan kuin nenä päähän, sanoo Anna Linder, Agria Eläinvakuutuksen maajohtaja.

Capstonen osto tuo Agrialle mahdollisuuden ottaa nopeasti tilaa Irlannin lemmikkivakuutusmarkkinoilla. Tavoitteena on kehittää jo menestyvää yritystä entisestään ja pitkällä aikavälillä lisätä vakuutettujen lemmikkien osuutta Irlannissa. Irlannissa on tällä hetkellä noin 455 000 koiraa ja 325 000 kissaa, joista noin 10% on vakuutettuja. Suomessa noin 48% koirista ja 12% kissoista on vakuutettu, Ruotsissa vastaavat luvut ovat 90% ja 50%.

- Missiomme on luoda turvaa lemmikeille ja lemmikinomistajille. Vakuutuksen avulla hoitoon hakeutuminen tarpeen vaatiessa on yhä useampien lemmikinomistajien saatavilla, kertoo Anna Linder.

Capstonen toimitusjohtaja Michael Harty kommentoi yrityskauppoja:

- Tämä on mahtava uutinen irlantilaisille lemmikkivakuutusmarkkinoille ja erityisesti Petinsuren asiakkaille. Agrialla on mittava kokemus lemmikkien terveydestä ja vahingontorjunnasta ja odotamme innolla Agrian tuomaa positiivista vaikutusta sekä Irlannin että Hollannin lemmikkivakuutusasiakkaille.

Capstone

Capstone Financial Services Limited on koira- ja kissavakuutusten markkinointiin, myyntiin ja hallinnointiin erikoistunut yritys. Yrityksen pääkonttori sijaitsee Corkissa, Irlannissa. Capstone välittää Irlannissa Petinsuren eläinvakuutuksia. Petinsure perustettiin vuonna 2008 ja se on kasvanut voimakkaasti siitä lähtien ja on tänä päivänä yksi johtavista eläinvakuutustoimijoista Irlannissa. Hollannissa Capstone välittää Zoopon lemmikkivakuutuksia. Zoopo tarjoaa eläinvakuutusten lisäksi lemmikinomistajille työkalun lemmikin tietojen hallinnointia varten. Capstonen vakuutusmaksutulot vuodelle 2021 olivat 3,8 miljoonaa euroa. Irlannissa Capstonen vakuutuksenantajana toimii Arch Insurance.

Agria

Agria Djurförsäkring on lemmikinomistajien Ruotsissa vuonna 1890 perustama vakuutusyhtiö, joka on aloittanut toimintansa Suomessa vuonna 2016. Ruotsissa Agria Djurförsäkringin markkinaosuus on noin 60%. Kansainvälinen kasvu on osa Agrian yritysstrategiaa ja tänä päivänä Agria toimii Ruotsin lisäksi Suomessa, Tanskassa, Norjassa, Ranskassa, Iso-Britanniassa, Saksassa, Irlannissa ja Hollannissa. Eläinvakuutusten lisäksi Agria tarjoaa lemmikinomistajille etäeläinlääkärineuvontaa tytäryhtiönsä Agria Vårdguiden (suomessa Vet Guide) kautta. Vakuutusmaksutulot nousivat vuonna 2021 yhteensä 5,214 miljardiin Ruotsin kruunuun. Agrialla työskentelee kansainvälisesti noin 500 henkilöä.