Vanheneva koira vaatii erityistä huolenpitoa

Koira muuttuu ikääntyessään asteittain sekä fyysisesti että psyykkisesti. Koirat elävät keskimäärin reilut kymmenen vuotta rodusta ja koosta riippuen. Koiranomistajan tehtävä on varmistaa, että koira saa elää hyvää elämää myös viimeisinä vuosinaan.

Kun koiralle tulee ikää, monien sairauksien ja vaivojen riski kasvaa. Vanhalle koiralle kannattaa tehdä säännöllisesti pieni terveystarkastus kotona eli tutkia koiran hampaat ja korvat sekä tunnustella koiraa mahdollisten kasvainten varalta.

Tieto vanhenemisen aiheuttamista muutoksista auttaa ymmärtämään seniorikoiran erityistarpeita ja mahdollisia muutoksia koiran käytöksessä. Kun tiedämme mitä odottaa, pystymme nauttimaan ajastamme vanhan koiran kanssa.

Muutokset koiran aisteissa

Koiran aivotoiminta hidastuu sen vanhetessa ja se vaikuttaa koiran aisteihin. Vanhan koiran kuulo heikentyy usein asteittain ja se voi kuuroutua jopa täysin vanhetessaan. Myös koiran näköaisti heikkenee. Hajuaisti pysyy ennallaan pisimpään, mutta hyvin vanhoilla koirilla sekä haju- että makuaisti heikentyvät.

Koira voi aistien heikentyessä muuttua epävarmaksi, sillä sen on vaikea nähdä tai kuulla, mitä sen ympärillä tapahtuu. Epävarma koira voi olla pelokas tai jopa aggressiivinen. Siksi vanhan koiran kanssa kannattaa pyrkiä noudattamaan tuttuja rutiineja ja välttää yllättäviä tilanteita. Koiran tulee tuntea olonsa mukavaksi ja rauhalliseksi, ja sen tulee saada levätä riittävästi ja rauhassa.

Koiravanhuksen outo käytös voi johtua dementiasta

Ikääntyvä koira voi sairastua myös muistisairauteen. Koirien dementiasta tiedetään melko vähän, mutta sairastuneiden koirien aivoista on löydetty samoja neurologisia muutoksia kuin Alzheimerin tautia sairastavien ihmisten aivoista.

Dementia heikentää koiran muistia, oppimiskykyä ja tilallista hahmottamista. Lisäksi se muuttaa usein koiran unirytmiä ja vuorovaikutustapoja. Muistin ja tilallisen hahmottamisen heikkeneminen voivat saada koiravanhuksen käyttäytymään ihmisen silmiin hyvinkin kummallisilla tavoilla.

Koira saattaa olla levoton ja vaeltaa ympäriinsä ilman päämäärää. Koira voi myös vaikuttaa eksyneeltä tutussa ympäristössä tai jäädä tuijottamaan tyhjyyteen tai vaikkapa seinään. Dementia voi näkyä myös niin, että koira unohtaa sille tutut rutiinit.

Vanha koira tarvitsee paljon lepohetkiä

Seniorikoira saattaa olla väsynyt ja nukkua paljon. Koiran vanhetessa sen verenkierto heikkenee pikkuhiljaa. Heikentynyt verenkierto hidastaa sydämen toimintaa, ja siksi myös koiran yleiskunto heikkenee. Vanhan koiran keho ei jaksa yhtä paljon rasitusta kuin nuorena.

Pitkien, rasittavien lenkkien sijaan ikääntyvän koiran päivittäiseksi rutiiniksi kannattaa jo varhain ottaa pieni aktivointi- tai temppuhetki. Virikkeellinen elämä ja koiran kognitiivisten taitojen ylläpitäminen on tärkein keino ennaltaehkäistä ikääntyvän koiran aivotoiminnan muutoksia ja dementiaa.

Vaikean päätöksen tekeminen

Koiranomistaja ottaa koiran hankkiessaan vastuulleen koiran hyvinvoinnista huolehtimisen koko sen elämän ajaksi. Siihen sisältyy myös elämän päättyminen. Omistajan tulee varmistaa, että koiran elämä päättyy kivuttomasti ja arvokkaasti.

Kun koira sairastuu tai loukkaantuu, on päätös usein helpompi tehdä kuin vanhan koiran kohdalla. Jos vanha koira ei pysty hallitsemaan suolistoaan ja virtsateitään, liikkumaan vaivatta tai syömään itse, sen elämä ei ole enää arvokasta. Luopuminen oikeaan aikaan, on tärkein palvelus, jonka koiranomistaja voi tehdä parhaalle ystävälleen.

Koiran kunnosta kannattaa keskustella eläinlääkärin kanssa, jotta saat varmistuksen, että teet oikean päätöksen.