Varmista koiran näkyvyys pimeässä - heijastinkausi on alkanut

Agria Eläinvakuutus muistuttaa heijastimen käytön tärkeydestä ja kannustaa ottamaan heijastimet käyttöön viimeistään nyt. Myös omistajan vierellä kulkevalla koiralla on tärkeää olla oma heijastin tai huomiovalo käytössä. Heijastin on helppo ja halpa tapa ennaltaehkäistä liikennetapaturmia, ja jopa pelastaa koiran henki.

Liikenneturvan mukaan lähivaloilla ajava autoilija havaitsee ilman heijastinta kulkevan henkilön vasta noin 50 metrin päästä. Heijastimella varustautunut jalankulkija lemmikkeineen voi puolestaan näkyä jo 350 metrin etäisyydeltä. Pidempi etäisyys tarkoittaa autoilijan kannalta huomattavasti pidempää reagointiaikaa kohtaamistilanteessa.

Katuvalot eivät vapauta heijastimen käytöstä

Heijastimen käyttöä ei kannata unohtaa taajamassa ulkoillessakaan. Vilkkailla taajama-alueilla autonkuljettajan voi olla vaikea havaita pimeän aikaan liikkuvia kevyen liikenteen käyttäjiä. Muiden autojen ajovalot ja katuvalot aiheuttavat heijastuksia ja saattavat häikäistä kuljettajaa. Lisäksi olosuhteet, kuten sade, sumu ja huurtuneet ikkunat voivat heikentää kuljettajan näkymää.

Valitse koiralle sopivat heijastintuotteet

Lemmikkitarvikeliikkeissä on tarjolla laaja valikoima erilaisia heijastintuotteita kaikenlaisille lemmikeille: vilkkuvista valopannoista huomioliiveihin ja heijastaviin kaulapantoihin. Paras näkyvyys saadaan yhdistämällä sekä heijastin että huomiovalo. Silloin koira näkyy sekä pimeässä liikkuessa että ajovalolla valaistuna.

Hankkiessasi heijastintuotteita, varmista, että ne ovat CE-hyväksytyt ja että niistä löytyy EN-merkintä.

Heijastavia tuotteita valittaessa tulee huomioida, että yhtenäistä heijastavaa pintaa on mahdollisimman paljon ja että koira erottuu kaikista suunnista. Huomioliivi on usein turvallisin vaihtoehto. Talutushihnaan kiinnitetty heijastin puolestaan auttaa erityisesti pyöräilijöitä huomioimaan taluttimen ohitustilanteissa.

Jos koiralla on paksu turkki, pienet heijastimet tai valot hukkuvat helposti turkin sisään. Silloin koiralle kannattaa ehdottomasti hankkia heijastinliivi ja kiinnittää heijastin tai valo myös koiran talutushihnaan.

Metsästyskoiralla huomioliivin tai heijastinpannan käyttö voi estää vakavan loukkaantumisen, jos koira ajautuu jahtitilanteessa tielle ja muun liikenteen keskelle.

Tarkista vanhojen heijastimien ja huomiovalojen kunto

Heijastimet eivät säilytä tehoaan ikuisesti, vaan ne kuluvat käytössä. Varmista siis ennen käyttöönottoa, että heijastin näkyy tarpeeksi hyvin. Valaise heijastinta reilun etäisyyden päästä ja jos heijastin näkyy heikosti, on aika hankkia uusi. Tarkista myös huomiovalojen paristojen ja valojen teho.

Syysvinkit koiranomistajalle

• Hanki koiralle sekä heijastin että huomiovalo. Heijastin näkyy parhaiten liikenteen seassa. Huomiovalo puolestaan on hyvä lisä pimeässä kulkiessa.
  • Heijastin tai huomiovalo kannattaa kiinnittää myös koiran taluttimeen.
  • Varmista, että heijastintuote on CE-hyväksytty ja että siitä löytyy EN-merkintä.
  • Varmista, että koiran heijastin tai huomiovalo näkyy joka suunnasta: sivuilta, edestä ja takaa.
  • Muista myös omat heijastimet! Heijastimet kannattaa kiinnittää hihoihin, taskuihin tai nilkkoihin.