Varo heikkoja jäitä - miten toimia, jos koira putoaa jäihin?

Mukava talvinen kävelylenkki voi hetkessä muuttua painajaiseksi, jos koira juoksee heikoille jäille. Agria Eläinvakuutuksen tilastojen mukaan suurin osa koirien hukkumistapauksista tapahtuu talviaikaan. Lue miten toimia, jos koira menee heikoille jäille tai putoaa jäihin.

Pakkaskelit ovat saapuneet koko maahan ja myös Etelä-Suomen vesistöt alkavat pikkuhiljaa jäätyä. Jääpeite voi toisinaan olla hyvinkin ohut, ja kun sen päälle sataa uutta lunta, ei koira osaa erottaa, mistä jää alkaa. Koira ei myöskään osaa arvioida onko jää tarpeeksi kestävää ja saattaa innostuksissaan juosta jäälle – omistajan estelyistä huolimatta.

Jää saattaa kestää juoksevan koiran painon hetkellisesti, mutta koiran pysähdyttyä painokuorma voi olla liikaa ja jää pettää koiran alta. Erityisiä vaaranpaikkoja ovat yleensä virtaavat vesistöt sekä sillan aluset.

Jos liikut koiran kanssa talviaikana alueilla, joissa on vesistöjä, voi olla järkevää käyttää koiralla ns. kelluttavia huomioliivejä. Monitoimiliivi helpottaa koiraa pysymään pidempään pinnalla ja näin myös antaa aikaa omistajalle saada koira pois hyisestä vedestä. Varmin tapa välttyä jäihin putoamisen ja hukkumisen vaaralta on pitää koira aina kytkettynä, kun liikutte jäällä tai vesistöjen lähellä.

Älä juokse koiran perään

Jos koira juoksee heikoille jäille, älä juokse koiran perään. Luonnollinen ensireaktio on sännätä hakemaan koira pois vaaratilanteesta, mutta muista, että mikäli jää ei kestä koirasi painoa, ei se todennäköisesti tule kestämään myöskään sinun painoasi. Pyri itse pysymään mahdollisimman rauhallisena ja yritä houkutella koira pois jäältä.

Soita pelastusapua paikalle, jos koira tippuu jäihin

Älä mene koiran perään myöskään, jos koira tippuu jäihin. Pahimmassa tapauksessa voit itsekin joutua veden varaan ja vaarantaa oman henkesi. Koira saattaa yrittää nousta vedestä omin avuin, mutta se ei välttämättä aina onnistu. Jää voi olla niin heikkoa, että se pettää jatkuvasti alta.

Mikäli koira ei pääse ylös vedestä omin voimin, soita aina ensin hätänumeroon ja seuraa saamiasi ohjeita. Koiran pelastaminen jäistä kuuluu alueellisten pelastusviranomaisten tehtäviin.

Pidä jäihin tippunut koira kuivana ja lämpimänä

Kun koira saadaan pois hyisestä vedestä, kuivaa turkki huolellisesti ja edistä verenkiertoa hieromalla koiraa. Kotiin päästyänne huolehdi, että koira pysyy lämpimänä ja kuivana. Siirrä koira lämmönlähteen lähelle tai käytä esimerkiksi hiustenkuivaajaa kuivaamiseen ja lämmittämiseen.

Voit mitata ruumiinlämmön peräsuolesta. Ruumiinlämmön tulisi olla yli 37 astetta ja se normalisoituu yleensä vuorokauden kuluessa. Lievään alilämpöisyyteen kuuluu lihastärinä, jäykkyys, kylmät raajat ja korvat.

Jos koira on ollut jäisessä vedessä pitkään, sen yleisvointi huononee tai ruumiinlämpö on alle 37 astetta, ota yhteyttä eläinlääkäriin.