Veneily koiran kanssa - tunnista vaaranpaikat

Monet veneilevät koiranomistajat ottavat lemmikkinsä mukaan kesän veneretkille. Agria Eläinvakuutus kertoo tiedotteessaan muutamia vinkkejä, kuinka tehdä veneilystä koiralle turvallista. Tärkeintä on muistaa varustaa myös koira pelastusliiveillä.

Vaikka suurin osa koirista osaa luontaisesti uida, tulee koiralla olla pelastusliivit aina veneessä sekä laiturilla. Valitse koiran painoon sopivat ja hyvin istuvat pelastusliivit. Jos koiralla on pitkä ja paksu turkki, kannattaa mieluummin valita kahden liivikoon väliltä suuremman painoluokan liivi, sillä kastuessaan koiran turkki painaa yllättävän paljon.

Pelästyneen tai panikoivan koiran nostaminen vedestä veneeseen tai laiturille ei ole helppo tehtävä. Siksi koiran pelastusliivien valinnassa kannattaa kiinnittää huomiota tukeviin kädensijoihin. Tukevat kahvat helpottavat huomattavasti koiran nostamista turvaan. Pelastusliivin kirkas huomioväri saattaa myös pelastaa koiran, jos se lähtee uimaan omille teilleen aallokkoon.

Älä koskaan sido koiraa kiinni veneeseen

Koiraa ei koskaan kannata sitoa taluttimella kiinni veneeseen. Talutin voi muuttua hengenvaaralliseksi hirttosilmukaksi, jos koira yrittää hypätä veteen tai laiturille. Tee kunnon ulkoilulenkki ennen veneilyä ja sen jälkeen huolehdi, että koiralla on rauhallinen ja suojaisa oma paikka veneessä, mieluiten varjossa. Suora auringonpaahde voi altistaa koiran lämpöhalvaukselle.

Koiran kanssa veneillessä on hyvä pilkkoa pidemmät matkat etappeihin, jotta koira pääsee välillä maihin jaloittelemaan ja tarpeilleen. Koiraa ei myöskään kannata ruokkia juuri ennen venematkaa - etenkin, jos eläimellä on taipumusta matkapahoinvointiin.

Jos määränpäässä on paljon punkkeja, käytä punkkikarkotetta ja tee koiralle päivittäinen punkkitarkastus. Pakkaa veneeseen mukaan myös koiran ensiapupakkaus. Kännykään kannattaa ladata jo ennen veneretkelle lähtöä eläinlääkärisovellus. Sovelluksen kautta saat eläinlääkärin apua koiran oireiden arviointiin – vaikka keskellä merta.

Sinilevä on koiralle myrkyllistä

Muista tarjota koiralle raikasta juomavettä sen sijaan, että annat sen juoda pelkkää merivettä. Merivesi voi aiheuttaa koiralle vatsavaivoja ja pahimmillaan suolamyrkytyksen.

Koiraa ei myöskään kannata päästää uimaan alueilla, joissa on tai epäillään olevan sinilevää. Levä tarttuu koiran turkkiin ja leviää helposti elimistöön koiran nuollessa itseään. Sinilevä voi aiheuttaa koiralle myrkytyksen.