Yhä useammalla lemmikillä on vakuutus ja suosituin vakuutus lemmikille on hoitokuluvakuutus

Agria Eläinvakuutuksen teettämän tutkimuksen mukaan lemmikkien vakuutusaste, eli kuinka suuri prosentti kaikista lemmikeistä on vakuutettu, jatkaa nousuaan. Vakuutustuotteista suosituin on hoitokuluvakuutus tai eläinlääkärikuluvakuutus, joka kattaa lemmikin sairauksista ja tapaturmista aiheutuvia eläinlääkärin hoitokuluja.

Koirien vakuutusaste on noussut reilusti vuodesta 2016 vuoteen 2021

Agria Eläinvakuutus teetätti tammikuussa 2021 yhdessä Xtreme Business Insight AB:n kanssa kyselytutkimuksen lemmikkien vakuutusasteesta Suomessa. Kyselyyn vastasi yli 900 suomalaista lemmikinomistajaa, joista 50% oli koiranomistajia ja 50% kissanomistajia.

Lemmikkien vakuutusaste nousussa

Lemmikkien vakuutusaste on noussut Suomessa viime vuosina: helmikuussa 2019 koirien vakuutusaste oli 43% ja kissojen 8%. Tammikuussa 2021 koirien vakuutusaste oli 48% ja kissojen 12%.

”Me Agrialla seuraamme koirien ja kissojen vakuutusastetta, eli kuinka suurella osalla Suomen koirista ja kissoista on vakuutus. Kun Agria Eläinvakuutus tuli Suomen markkinoille kesällä 2016, arviomme vakuutusasteesta tuolloin oli koirien osalta 23% ja kissojen osalta vain muutama prosentti.”, kertoo Agria Eläinvakuutuksen maajohtaja Anna Linder.

Yleisin lemmikkivakuutus on hoitokuluvakuutus

Suomessa yleisin lemmikkivakuutus on hoitokuluvakuutus tai eläinlääkärikuluvakuutus, joka korvaa lemmikin sairauden tai tapaturman hoitokuluja. Vastaajista, joilla oli lemmikkivakuutus, 77%:lla oli hoitokuluvakuutus.

Toiseksi yleisin vakuutus on vastuuvakuutus, joka korvaa kolmannelle osapuolella aiheutuvia kuluja. Vastuuvakuutuksen oli ottanut 49% kyselyyn vastanneista lemmikinomistajista, joilla oli lemmikkivakuutus.

Jaetulla kolmannella sijalla ovat tapaturmavakuutus, joka korvaa vain tapaturmien aiheuttamia hoitokuluja ja henkivakuutus, joka korvaa lemmikin henkiarvon, jos lemmikki menehtyy tai joudutaan lopettamaan vakuutuksesta korvattavan sairauden tai tapaturman seurauksena. Molempia vakuutuksia 38%:lla vastaajista.

• Hoitokuluvakuutus/Eläinlääkärikuluvakuutus 77%
  • Vastuuvakuutus 49%
  • Tapaturmavakuutus 38%
  • Henkivakuutus 38%
  • Hyötykäyttövakuutus 5%
  • Muu vakuutus 1%
  • En osaa sanoa 7%

Miksi lemmikille ei oteta vakuutusta?

Kyselyssä haluttiin myös selvittää syitä miksi lemmikille ei ole otettu vakuutusta. Yleisimmät syyt olivat, että vakuutus koetaan liian kalliina tai kannattamattomana. Vastaajista 42% oli jättänyt lemmikkivakuutuksen ottamatta kalliin hinnan takia ja 28% koki, ettei vakuutus kannata.

”Moni perustelee lemmikin vakuuttamattomuutta sillä, että säästää mieluummin vakuutusmaksujen suuruisen summan tilille. On kuitenkin hyvä huomioida, että vakuutuksen avulla käytettävissä oleva summa lemmikin hoitokuluja varten on paljon vakuutuksen vuosimaksua suurempi: vakuutuksen korvausmäärä voi olla jopa 6000 euroa per vuosi. Harvoin sellaista summaa tulee säästettyä ns. sukanvarteen pahan päivän varalle. ” Anna Linder kommentoi.

Nykyään monet vakuutusyhtiöt tarjoavat myös muita lisäpalveluita asiakkailleen, esimerkiksi etäeläinlääkäripalvelun, jotka tuovat lemmikin vakuutukseen rahanarvoisia etuja.

Yksi yleinen syy lemmikkivakuutuksen puuttumiseen on myös tietämättömyys: ei tiedetä mikä tai millainen vakuutus kannattaisi ottaa tai ylipäätään, että oman lemmikin voisi vakuuttaa.

”Saamme paljon kyselyitä maatiaiskissojen, monirotuisten koirien sekä iäkkäämpien lemmikkien vakuuttamisesta eli erityisesti niihin liittyy paljon epätietoisuutta ja väärinkäsityksiä, ettei niille voisi ottaa vakuutusta.” Anna Linder kertoo.

Miksi lemmikillä ei ole vakuutusta:

• Liian kallis 42%
  • Vakuutus ei kannata 28%