Ahlstrom-Munksjö kehittää uutta biohajoavaa joustavaa paperipohjaista pakkausmateriaalia yhteistyössä viiden kumppanin kanssa

AHLSTROM-MUNKSJÖ OYJ, LEHDISTÖTIEDOTE 7.11.2018 klo 14:00 EET

Ahlstrom-Munksjö on tehnyt viiden yhtiön kanssa kumppanuussopimuksen, jonka tarkoituksena on uuden, joustavan paperipohjaisen pakkausratkaisun kehittäminen.

Tavoitteena on kehittää joustava paperipohjainen pakkausmateriaali, joka on samalla uusiutuva, biohajoava ja kierrätyskelpoinen. Se korvaa nykyiset materiaalit kestävämmillä ratkaisuilla, ja muovikalvojen käyttö vähenee. Markkinapotentiaali on merkittävä: kuiville elintarvikkeille tarkoitettujen joustavien muovipakkausten Euroopan markkinoiden arvon on laskettu olevan 3,7 miljardia euroa vuodessa(1).

Joustavia pakkauksia käytetään yleisesti elintarvikkeiden käärimiseen, lemmikkieläinten ruokien ja muiden kuin elintarviketuotteiden pakkaamiseen ja lukuisiin muihin supermarketeissa nähtäviin loppukäyttäjäsovelluksiin.

Joustavat pakkaukset sisältävät tavallisesti muovikalvoa ja/tai alumiinifoliota, jotka eristävät tuotteet erittäin tehokkaasti vesihöyryä, happea ja epäpuhtauksia vastaan. Muovin ja alumiinin käytön haittapuolena on niiden elinkaaren loppuvaihe, jossa pakkauksesta tulee jätettä. Normaalissa jätehuollossa se joko poltetaan tai viedään kaatopaikalle.

Lisätietoja hankkeesta ja sen tavoitteista on saatavilla hankkeen esittelyvideosta.

Lisätietoja Sherpack-kumppaneista ja -rahoituksesta:

Eurooppalainen Sherpack-hanke “Innovative structured polysaccharides‐based materials for recyclable and biodegradable flexible packaging” (innovatiiviset rakenteiset polysakkaridipohjaiset materiaalit kierrätettäviä ja biohajoavia joustavia pakkauksia varten) käynnistyi 14.6.2017. Konsortiossa on kuusi kumppania – kolme teollista kumppania ja kolme tutkimuskeskusta. Teolliset kumppanit ovat Ahlstrom-Munksjö, Cargill ja Borregaard, ja tutkimusta edustavat CTP, ITENE ja ISOF-CNR. Sherpack valittiin EU:n rahoittamaan hanke-ehdotuspyyntöön H2020 BBI‐2016‐R05, "Advanced biomaterials for smart food packaging” (kehittyneet biomateriaalit älykkäitä elintarvikepakkauksia varten) saatujen 70 ehdotuksen joukosta.

(1) Smithers Pira, “Global flexible packaging market sees rapid growth”, 2015

Lisätietoja sähköpostitse: media@ahlstrom-munksjo.com

Ahlstrom-Munksjö on johtava kuitupohjaisten materiaalien valmistaja, joka tarjoaa innovatiivisia ja kestävän kehityksen mukaisia ratkaisuja asiakkailleen maailmanlaajuisesti. Tavoitteenamme on laajentaa kuitupohjaisten arkipäivän ratkaisujen käyttöä. Tarjontamme koostuu suodatinmateriaaleista, irrokepohjapapereista, elintarvike- ja juomateollisuuden käsittelymateriaaleista, laminaattipapereista, hiomatuotteiden ja teippien pohjapapereista, sähköteknisistä papereista, lasikuitumateriaaleista sekä terveydenhuollon kankaista ja diagnostiikkasovelluksista. Lisäksi tarjoamme laajan valikoiman muita erikoispapereita teollisuuden ja kuluttajien käyttöön. Liikevaihtomme on noin 3 miljardia euroa vuodessa ja meitä on noin 8 000 henkilöä. Ahlstrom-Munksjön osake on noteerattu Nasdaq Helsingissä ja Tukholmassa. Lue lisää osoitteessa www.ahlstrom-munksjo.com.