Ahlstrom-Munksjö suunnittelee noin 27 miljoonan euron investointeja parantaakseen taloudellista ja ympäristöllistä suorituskykyään

AHLSTROM-MUNKSJÖ OYJ LEHDISTÖTIEDOTE, 10.4.2018 klo 11.00

Ahlstrom-Munksjö on päättänyt kahdesta yhteensä noin 27 miljoonan euron investoinnista, joilla on houkuttelevat tuotto-odotukset ja ne parantavat ympäristöystävällisyyttä sekä työturvallisuutta. Investoinnit tukevat yhtiön strategista tavoittetta olla johtava toimija valituilla kuitupohjasten ratkaisujen markkinoilla, jotka tarjoavat kestävän kehityksen mukaisia hyviä kasvunäkymiä.

Investointihankeet eivät vaikuta merkittävästi kuluvan vuoden investointisuunitelmaan. 13.2.2018 julkaistu ohjeistus investointien osalta vuodelle 2018 pysyy ennallaan.

Soodakattila- ja paalauslinjainvestoinnit Billingforsin ja Aspan tehtailla Ruotsissa

Yhtenä johtavana merikaapelien ja muuntajien eristepaperivalmistajana Ahlstrom-Munksjö suunnittelee sellukapasiteetin kasvattamista ja ympäristösuorituskyvyn parantamista Billingforsin sellulinjalla Ruotsissa. Investointi sisältää soodakattilan jälleenrakentamisen sekä sellulinjan kapasiteetin lisäämisen. Investoinnin valmistumisen jälkeen vuoden 2019 kolmannnella neljänneksellä tehdas täyttää kiristyneet ympäristövaatimukset parantuneen prosessipalamisen myötä vähentäen päästöjä ilmaan. Taloudellista hyötyä tuovat alhaisemmat huoltokulut sekä kasvava sellun ja eristepaperin tuotanto. Noin 23 miljoonaa euron investointi on ehdollinen viranomaisten myöntämälle uudelle ympäristöluvalle, mistä päätöstä odotetaan vuoden 2018 toisella neljänneksellä. Asennustyöt tehdään suunnitellun huoltoseisokin aikana kesällä 2019.

Yhtiö on päättänyt myös modernisoida paalauslinjan Aspan sellutehtaalla Ruotsissa. Noin 4 miljoonan euron investointi parantaa linjan työturvallisuutta ja tuotantotehokkuutta sekä mahdollistaa paremman tuotevalikoiman. Uuden linjan odotetaan käynnistyvän vuoden 2019 ensimmäisellä puoliskolla. Modernisoinnin aikana sellun tuotanto jatkuu normaalisti.

Billingforsin ja Aspan tehtaat kuuluvat Industrial Solutions -liiketoiminta-alueeseen. Liiketoiminta valmistaa laajan valikoiman tuotteita ja materiaaleja valmistusteollisuuden tarpeisiin kuten hiomapaperien pohjamateriaaleja, elektroteknisiä eristepapereita, irrokepapereita sekä erikoissellua.

Anna Bergquist, Vice President, Insulation, tel. +46 70 338 03 13, anna.bergquist@ahlstrom-munksjo.com

Juho Erkheikki, Investor Relations Manager, tel. +358 50 413 45 83, juho.erkheikki@ahlstrom-munksjo.com

Ahlstrom-Munksjö on johtava kuitupohjaisten materiaalien valmistaja maailmanlaajuisesti tarjoten innovatiivisia ja kestävän kehityksen mukaisia ratkaisuja. Tuotteisiimme kuuluvat koristepaperit, suodatinmateriaalit, irrokepohjapaperit, hiomapaperit, kuitukankaat, elektrotekniset paperit, lasikuitumateriaalit, elintarvikepakkaukset ja etiketit, teipit, terveydenhuollon kankaat sekä diagnostiikan sovellukset. Liikevaihtomme on noin 2,2 miljardia euroa vuodessa ja meitä on 6 000 henkeä. Ahlstrom-Munksjön osake on noteerattu Nasdaq Helsingissä ja Tukholmassa. Lue lisää osoitteessa www.ahlstrom-munksjo.com.