Ahlstrom-Munksjön läpikuultaville pakkauspapereille OK compost -sertifiointi

AHLSTROM-MUNKSJÖ, LEHDISTÖTIEDOTE 14.11.2019 KLO 9.00

Ahlstrom-Munksjö on saanut TÜV® Austrian OK compost HOME - ja OK compost INDUSTRIAL -sertifioinnin läpikuultaville CristalTM- ja CristallineTM-pakkauspapereilleen.

Läpikuultavia papereita käytetään esimerkiksi ikkunallisissa leipä-, hedelmä- ja vihannespusseissa. CristalTM ja CristallineTM ovat ihanteellisia ratkaisuja läpikuultaviin paperipakkauksiin, joista kuluttajat voivat tunnistaa ostamansa tuotteen nopeasti.

Vastuullisesti hankituista luonnonkuidusta valmistetut läpikuultavat paperit ovat uusiutuvia ja biohajoavia, ja niitä voi käyttää pakkauksissa, joissa materiaali on suorassa kosketuksessa elintarvikkeiden kanssa.  CristalTM- ja CristallineTM-paperit ovat kierrätettävissä EN 13430 -standardin mukaisesti, ja nyt niillä on myös ”OK compost” -sertifiointi. Tuotteita voidaan siis hyödyntää elinkaaren päässä joko kierrättämällä tai kompostoimalla.

OK compost -sertifiointi on hyvä esimerkki Ahlstrom-Munksjön osaamisesta uusiutuvista materiaaleista valmistettujen kuitupohjaisten ratkaisujen kehittämisessä. Ahlstrom-Munksjön tuotteiden avulla brändien omistajat ja vähittäiskauppiaat voivat olla mukana edistämässä arjen kestävää kehitystä.

OK compost HOME - ja OK compost INDUSTRIAL -sertifioinnit vahvistavat, että läpikuultavat CristalTM- ja CristallineTM-paperit voidaan kompostoida kotona ja teollisuudessa. Sertifioinnin myötä Ahlstrom-Munksjön asiakkaat voivat hakea OK compost -merkkiä lopputuotteilleen. OK compost -merkki on kansainvälisesti tunnustettu EU-standardin EN 13432 mukaan. Kaikki testit on suoritettu riippumattomassa laboratoriossa, jolla on ISO 17025 -standardin mukainen sertifiointi ja akkreditointi.

”Käyttämällä pakkauksissa läpikuultavia papereita elintarviketeollisuus voi viestiä luotettavuutta tehokkaasti kuluttajille. Lisäksi Cristal™- ja Cristalline™-paperien kestävän kehityksen mukaiset ominaisuudet vahvistavat brändin ympäristöystävällistä imagoa”, sanoo Food-liiketoimintalinjan johtaja Raphaël Bardet.

Cristal™ ja Cristalline™ ovat superkalanteroituja papereita, joilla on erittäin sileä pinta. Niitä on saatavilla eriasteisilla läpikuultavuuksilla, ja niiden kosketustuntuma on ainutlaatuinen. Cristal™- ja Cristalline™-papereita käytetään esimerkiksi pusseissa ja paperi-ikkunoissa. Niiden pääasiallisia käyttökohteita ovat elintarvikkeiden ja muiden tuotteiden pakkaukset sekä graafisen alan sovellukset, kuten kirjekuorien ikkunat.

CristalTM- ja CristallineTM-paperien lisäksi Ahlstrom-Munksjö valmistaa monia muita erikoispapereita kestävän kehityksen mukaisiin elintarvikepakkauksiin, leivontaan ja muihin teollisuuden sovelluksiin. Niitä käytetään esimerkiksi leipomotuotteiden, pikaruoan, juuston, makeisten, popcornin, hedelmien, vihannesten, saippuan ja lääkkeiden sekä lemmikkien ruokien pakkauksissa.

Lue lisää kestävän kehityksen mukaisista kuitupohjaisista ratkaisuistamme läpikuultaviin pakkauksiin.

Eurooppa (englanniksi ja ranskaksi): Raphaël Bardet, Head of Business Line, Food, Specialties -liiketoiminta-alue, puh. +33 (0)6 08 23 51 82, raphael.bardet@ahlstrom-munksjo.com

Yhdysvallat: Addie Teeters (englanniksi), Marketing Communication & Media Relations Manager, North America Specialty Solutions, puh. +1 920 766 8304, addie.teeters@ahlstrom-munksjö.com

Ahlstrom-Munksjö on johtava kuitupohjaisten materiaalien valmistaja, joka tarjoaa innovatiivisia ja kestävän kehityksen mukaisia ratkaisuja asiakkailleen maailmanlaajuisesti. Tavoitteenamme on laajentaa kuitupohjaisten arkipäivän ratkaisujen käyttöä.  Tarjontamme koostuu suodatinmateriaaleista, irrokepohjapapereista, elintarvike- ja juomateollisuuden käsittelymateriaaleista, laminaattipapereista, hiomatuotteiden ja teippien pohjapapereista, sähköteknisistä papereista, lasikuitumateriaaleista sekä terveydenhuollon kankaista ja diagnostiikkasovelluksista. Lisäksi tarjoamme laajan valikoiman muita erikoispapereita teollisuuden ja kuluttajien käyttöön. Liikevaihtomme on noin 3 miljardia euroa vuodessa ja meitä on noin 8 000 henkilöä. Ahlstrom-Munksjön osake on noteerattu Nasdaq Helsingissä ja Tukholmassa. Lue lisää osoitteessa www.ahlstrom-munksjo.com.

Avainsanat: