• Ahlstrom/

Vahva alkuvuosi ja koordinoitu toiminta koronavirusta vastaan – tulosohjeistus neljännesvuosittain

AHLSTROM-MUNKSJÖ OYJ PÖRSSITIEDOTE 25.3.2020 klo 10.00

• Vertailukelpoisen käyttökatteen vuoden 2020 ensimmäisellä neljänneksellä odotetaan olevan korkeampi kuin vuoden 2019 ensimmäisellä neljänneksellä
  • Siirtyminen neljännesvuosittaiseen tulosohjeistukseen vuosittaisesta ohjeistuksesta
  • Koronapandemiaan vastattu laajalla valikoimalla terveydenhuollon ja biotieteiden materiaaleja
  • Lisätty hengityssuojaimien valmistukseen käytettävien materiaalien tuotantoa

Siirtyminen neljännesvuosittaiseen tulosohjeistukseen

Ahlstrom-Munksjön kaikki 45 tuotantolaitosta ovat toiminnassa eri puolilla maailmaa ja koronavirusepidemian vaikutus yhtiöön on ollut tähän mennessä rajallinen. Yhtiön vuoden 2020 ensimmäisen neljänneksen vertailukelpoisen käyttökatteen odotetaan paranevan vuoden takaisesta. Ahlstrom-Munksjöllä on vahva likviditeetti ja seuraavat merkittävät uudelleenrahoitustarpeet ovat edessä vuonna 2022. Tämän hetken markkinaolosuhteiden takia yhtiö siirtyy ohjeistamaan tulostansa neljänneksittäin vuosiohjeistuksen sijaan.

Aikaisemman vuosiohjeistuksen mukaan yhtiö odotti vuoden 2020 vertailukelpoisen käyttökatteen olevan korkeampi kuin vuonna 2019.

Asiakkaamme ovat pysyneet aktiivisina ensimmäisen neljänneksen aikana ja odotamme asiakastoimitusten kasvavan vuoden 2019 ensimmäiseen neljännekseen verrattuna. Kuitupohjaisten tuotteiden laajan portfoliomme sisällä kysyntä on vahvaa terveydenhuollon ja biotieteiden loppukäyttösegmenteissä. Ne vastaavat noin 9 prosenttia myynnistämme. Tarjontamme sisältää henkilökohtaiseen suojautumiseen liittyviä ratkaisuja kuten hengityssuojat, leikkaussaliliinat ja -vaatteet sekä diagnostiikkamateriaalit pikatestipakkauksiin ja ilmansuodattimia hengityskoneisiin. Taistelemme epidemiaa vastaa myös lisäämällä hengityssuojainmateriaalien valmistusta koneilla, joilla tavanomaisesti tuotamme suodatinmateriaaleja ja kuitukankaita. Teknologiamme on ainutlaatuista ja sen myötä tuotteemme turvallisempia kuin muut markkinoilta saatavilla olevat.

Toimitusjohtaja Hans Sohlström kommentoi ohjeistuksen muutosta: “Vaikka kaikki 45 tuotantolaitostamme ovat toiminnassa ja liiketoimintamme on kehittynyt suotuisasti, epävarmuus on kasvanut merkittävästi monilla alueilla. Nykyisessä tilanteessa uskomme, että vahvuutemme ovat yhteiseen perustaan ja paikalliseen vastuuseen perustuva toimintamallimme sekä liiketoimintamme jakautuminen useisiin eri toimialoihin ja maanosiin.”

Nopea ja koordinoitu toiminta koronavirusta vastaan

Sohlström jatkaa: ”Alkuvuoden 2020 ensimmäiset merkit kysynnän noususta näkyvät nyt toimitusmäärien kasvussa viime vuoden tammi-helmikuuhun verrattuna. Asiakkaiden aktiivisuus on pysynyt hyvällä tasolla maaliskuun alussa ja odotamme vuoden 2020 ensimmäisen neljänneksen toimitusten ylittävän edellisvuoden vastaavat lukemat. Olemme tähän mennessä selvinneet poikkeuksellisista olosuhteista hyvin loistavan tiimityöskentelyn avulla. Olen tästä todella ylpeä.

Työntekijöidemme terveys ja turvallisuus on meille elintärkeä asia kuten myös toimintamme takaaminen. Jotta voimme taata työntekijöidemme hyvinvoinnin, tehtaidemme toimintakyvyn ja asiakkaidemme tarpeista huolehtimisen, olemme ottaneet käyttöön merkittäviä toimenpiteitä.

Ahlstrom-Munksjön tuotantolaitokset eri puolilla maailmaa ovat toiminnassa. Vaikka logistiikassa on koettu pieniä haasteita, olemme ratkaisseet ongelmat nopeasti tapauskohtaisesti. Mahdolliset häiriöt raakamateriaalin toimitusten viivästymisessä olemme ratkaisseet uudelleenjärjestämällä ostojamme.

Perustimme 23.1.2020 keskitetyn kriisiryhmän toteuttamaan yrityksemme globaalia pandemian hätäsuunnitelmaa. Olemme ottaneet käyttöön COVID-19-turvaprotokollan taataksemme toimintakykymme ja asiakaspalvelumme tässä poikkeustilanteessa. Tuotantolaitoksemme noudattavat yhteisiä toimintasääntöjä, jotta toimintamme pysyy käynnissä ja työntekijämme ovat turvassa. Toimintasääntöihin tehdään muutoksia kunkin maan olosuhteiden ja paikallisten terveys- ja turvasäännösten mukaisesti.”

Suora verkkolähetys suomeksi kaikille sidosryhmille varsinaisen yhtiökokouksen jälkeen

Ahlstrom-Munksjön toimitusjohtaja Hans Sohlström kertoo 25.3.2020 klo 16.00 suomenkielisessä verkkolähetyksessä yrityksen strategian edistymisestä ja taloudellisesta kehityksestä vuonna 2019 sekä kommentoi kuluneen alkuvuoden liiketoimintaympäristöä.

Linkki verkkolähetykseen: https://cloud.webcast.fi/ahlstrommunksjo/2020_0325_ahlstrommunksjo_ceo

Johan Lindh, viestintä- ja sijoittajasuhdejohtaja, 010 888 4994
Juho Erkheikki, sijoittajasuhdepäällikkö, 010 888 4731

Ahlstrom-Munksjö lyhyesti
Ahlstrom-Munksjö on johtava kuitupohjaisten materiaalien valmistaja, joka tarjoaa innovatiivisia ja kestävän kehityksen mukaisia ratkaisuja asiakkailleen maailmanlaajuisesti. Tavoitteenamme on laajentaa kuitupohjaisten arkipäivän ratkaisujen käyttöä.  Tarjontamme koostuu suodatinmateriaaleista, irrokepohjapapereista, elintarvike- ja juomateollisuuden käsittelymateriaaleista, laminaattipapereista, hiomatuotteiden ja teippien pohjapapereista, sähköteknisistä papereista, lasikuitumateriaaleista sekä terveydenhuollon kankaista ja diagnostiikkasovelluksista. Lisäksi tarjoamme laajan valikoiman muita erikoispapereita teollisuuden ja kuluttajien käyttöön. Liikevaihtomme on noin 3 miljardia euroa vuodessa ja meitä on noin 8 000 henkilöä. Ahlstrom-Munksjön osake on noteerattu Nasdaq Helsingissä ja Tukholmassa. Lue lisää osoitteessa www.ahlstrom-munksjo.com.