Aiforia aloittaa yhteistyön Mayo Clinicin kanssa muuttaakseen patologian käytäntöjä tekoälypohjaisilla ratkaisuilla

Aiforia, teknologiayritys, joka tarjoaa syväoppivaa tekoälyohjelmistoa patologian kuva-analyysiin, ja Mayo Clinic ilmoittivat tänään että tekevät yhteistyötä luodakseen tekoälyllä toimivan patologian tutkimuksen tukiarkkitehtuurin Mayo Clinicille. Hyödyntämällä toistensa asiantuntemusta digitaalisessa patologiassa ja syväoppimisessa, yhdessä he pyrkivät mahdollistamaan nopeammat tulokset ja skaalautuvat analyysit translaatiotutkimuksessa

Patologia on terveydenhuollon kulmakivi, ja se auttaa diagnostiikassa, ennustuksessa ja tietysti translaatiotutkimuksessa, joka vie tieteelliset löydöt klinikalle. Viimeiset 150 vuotta on kuitenkin ollut käytössä samoja manuaalisia ja subjektiivisia menetelmiä näytelasien arvioinnissa. Aiforian syväoppiva tekoälyohjelmisto, Aiforia Create, muuttaa kuvapohjaisen analyysin parantamalla sen tehokkuutta ja tarkkuutta nykyisestä.

Mayo Clinicin laboratoriolääketieteen ja -patologian osasto ottaa Aiforian ohjelmiston käyttöön useissa toimipisteissä Yhdysvalloissa. Patologit eri paikoissa voivat tehdä yhteistyötä etänä, koska Aiforian joustava ohjelmisto on pilvipohjainen ja helposti otettava käyttöön Mayo Clinicin nykyisessä IT-infrastruktuurissa. Tarkoituksena on edistää Aiforia Createn avulla patologien saumatonta tekoälymallien kehittämistä ja hyödyntämistä kuva-analyysissä eri tutkimusalueilla.

Asiantuntevien patologien ja ohjelmistokehittäjien tiimin suunnittelema ja patologien intuitiiviseen käyttöön rakenettu, Aiforia tarjoaa käytännön työkalun tekoälyavusteiseen tutkimukseen useilla eri alueilla. Aiforia Create -ohjelmiston käyttäminen ei vaadi koodausta tai aikaisempaa ohjelmointikokemusta. Mayo Clinicin patologit aikovat käyttää Aiforian ohjelmistoa luodakseen tekoälymalleja, joilla on toistettavat tulokset.

"Olemme erittäin innoissamme aloittaessamme tämän yhteistyön Mayo Clinicin kanssa. Varustamalla yksi maailman parhaista sairaaloista tehokkaalla syvään oppimiseen perustuvalla ohjelmistolla, johtavat patologit voivat hyödyntää tekoälyä. Tämä yhteistyö on Aiforialle merkittävä milestone kyvyssämme palvella digitaalisen patologian tehokkaampien työkalujen kasvavaa kysyntää”, kertoo Aiforia Technologies Oyj:n toimitusjohtaja Jukka Tapaninen.

Aiforia tarjoaa patologeille ja tutkijoille prekliinisissä ja kliinisissä laboratorioissa tehokkaan syväoppivan tekoälyohjelmiston, jonka avulla kuvista voidaan tehdä löydöksiä, päätöksiä ja diagnooseja. Aiforian pilvipohjaisten tuotteiden ja palvelujen tavoitteena on parantaa lääketieteellisten kuvien analysoinnin tehokkuutta ja tarkkuutta monilla eri aloilla, onkologiasta neurotieteeseen. Lisätietoja: www.aiforia.com

Jukka Tapaninen, toimitusjohtaja, Aiforia Technologies Oyj, puh. +33610416686

Veli-Matti Parkkonen, talousjohtaja, Aiforia Technologies Oyj, puh. +358405009878

UB Securities Oy, p. +358 40 588 6769