• Aiforia Technologies Oyj/

Aiforia julkaisee jälleen uuden CE-IVD-merkityn kliinisen tekoälymallin ja samalla laajentaa diagnostisen patologian tarjontaansa eturauhassyöpään

Aiforia Technologies Oyj, Lehdistötiedote, 27.5.2022 klo 09.30 EEST. Aiforia Technologies Oyj ilmoittaa Aiforia® Clinical AI Model for Prostate Cancer; Gleason Grade Groups -mallin CE-IVD -merkinnästä. Tämän viimeisimmän viranomaishyväksynnän myötä Aiforian tekoälypohjaisten diagnostiikkatyökalujen määrä kasvaa yhteensä viiteen CE-IVD-merkittyyn kliiniseen tekoälymalliin, jotka koskevat rinta-, keuhko- ja nyt myös eturauhassyöpää joka on miesten yleisin syöpä.

Maailman syöväntutkimusrahaston (World Cancer Research Fund) mukaan vuonna 2020 diagnosoitiin yli 1,4 miljoonaa uutta eturauhassyöpätapausta. Sekä patologit että potilaat ansaitsevat luotettavia ja tehokkaita työkaluja ennusteisiin, diagnostiikkaan ja hoitopolkujen ohjaamiseen. Gleason-luokitus on vahvin eturauhassyövän lopputuloksen ennustaja.

“Tekoälyratkaisut kehittyvät edistääkseen eturauhassyövän diagnostiikkaa entisestään, myös tehostetun Gleason-luokituksen arvioinnin ulkopuolelle. Ideaalitilanteessa tekoäly auttaa kehittämään uusia tapoja potilaan stratifiointiin ja hoitopäätösten tekemiseen myös silloin, kun histologiaan perustuvia malleja yhdistetään muun tyyppiseen dataan.” kertoo LT Tuomas Mirtti, konsultoiva kliininen patologi ja ylilääkäri Helsingin yliopistollisen sairaalan diagnostiikkakeskuksessa Suomessa.

Uusin CE-IVD-merkitty tekoälymalli tuo eturauhassyövän diagnostiikkaan automaatiota ja johdonmukaisuutta. Syväoppimiseen perustuva työkalu pystyy automaattisesti havaitsemaan ja luokittelemaan kasvainalueet eturauhaskudoskuvissa koko kudosnäytteen (whole slide image; WSI) alueelta, jotta yleisimmän eturauhassyövän luokitusjärjestelmän mukainen Gleason-luokitus voidaan määrittää. Gleason-luokat kuvaavat eturauhassyövän ärhäkkyyttä.

"Vain muutama päivä sitten ilmoitimme CE-IVD merkityn Aiforia® Clinical AI Model for Breast Cancer; PR -mallimme julkaisusta. Nyt Aiforia on vain yhden kliinisen tekoälymallin päässä liiketoimintatavoitteensa saavuttamisesta; hankkia CE-IVD-merkintä kuudelle kliiniseen diagnostiikkaan tarkoitetulle tekoälymallille. Olemme onnistuneet luomaan vain muutamassa kuukaudessa tämän patologeille ja patologian laboratorioille suunnatun monipuolisen ja tehokkaita työkaluja sisältävän valikoiman, joka tukee joidenkin maailman yleisimpien syöpien diagnostiikkaa. Uskon, että tämä on osoitus Aiforian erittäin ammattitaitoisesta tiimistä", kertoo Aiforia Technologies Oyj:n toimitusjohtaja Jukka Tapaninen.

Lisätietoja antavat

Emma Vehviläinen, CMO, Aiforia Technologies Oyj, p. +358406675204

Jukka Tapaninen, CEO, Aiforia Technologies Oyj, p. +33610416686

UB Securities Oy, p. +358 9 25 380 225