Aiforia lisää neljännen CE-IVD-merkityn kliinisen tekoälymallin nopeasti kasvavaan syöpädiagnostiikan tuotetarjoamaansa

Aiforia Technologies Oyj, Lehdistötiedote, 25.5.2022 klo 12.00 EEST. Aiforia Technologies Oyj ilmoittaa Aiforia® Clinical AI Model for Breast Cancer; PR -mallin CE-IVD -merkinnästä. Vasta äskettäin yhtiö ilmoitti julkaisseensa toisen CE-IVD-merkinnällä varustetun kliinisen algoritmin, ER AI -mallin, samaa sairautta varten. Aiforia tarjoaa ainutlaatuisen ja kokonaisvaltaisen lähestymistavan rintasyövän diagnostiikkaan, sillä suurimmassa osassa rintasyöpätapauksista esiintyy estrogeenireseptori (ER) ja/tai progesteronireseptori (PR).  Näitä kahta pidetään merkittävimpinä biomarkkereina rintasyövän arvioinnissa.

"Koska rintasyövän diagnostiikassa mitataan aina sekä ER- että PR-positiivisuus, oli hyvin luonnollista kehittää malli myös PR-positiivisten kasvainsolujen havaitsemista varten. On huomioitava, että vaikka PR-biomarkkerin ilmentyminen on riippuvainen myös ER-biomarkkerista, sillä on edelleen itsenäinen prognostinen arvo, ja se liittyy esimerkiksi kasvaimen asteeseen. ER- ja/tai PR-positiivisten rintasyöpien uusiutumisriski on pienempi, joten on välttämätöntä tunnistaa nämä potilaat luotettavasti oikean hoitovaihtoehdon valitsemiseksi.", selittää Aiforia Technologiesin konsultoiva patologi, MD Nelli Sjöblom.

Patologian alalla on meneillään paradigman muutos. Patologit ovat käyttäneet samaa raskasta ja vääristymille altista tekniikkaa manuaalista näytelasien analysointia mikroskooppien avulla viimeiset 150 vuotta, esimerkiksi potilasnäytteiden tutkimiseensyöpädiagnostiikassa. Aiforia pyrkii tarjoamaan työkaluja näiden perinteisten menetelmien haasteiden voittamiseksi. Syväoppivalla tekoälyllä voidaan nopeuttaa ja tarkentaa näytteiden arviointia ja diagnostiikkaa. Näin ollen potilaat voivat saada nopeampia diagnooseja ja heille voidaan antaa yksilöllisiä hoitoja.

Aiforia® Clinical AI Model for Breast Cancer; PR voi parantaa rintasyövän prognostista ja prediktiivistä arviointia ainutlaatuisella toiminnallaan. Kliininen PR-tekoälymalli automatisoi kasvainsolujen havaitsemisen sekä PR-positiivisten ja -negatiivisten solujen laskemisen koko kudosnäytteen (whole slide image; WSI) alueelta. Tarvittaessa solut voidaan laskea myös patologin valitsemista alueista, joissa on esimerkiksi suuri tiheys PR-positiivisia soluja (hotspot). Tekoälyavusteisen kuva-analyysin tulokset ovat saatavilla erittäin johdonmukaisesti ja nopeasti.

"Olen ylpeä meidän asiantuntevista patologeista, tutkijoista ja ohjelmistokehittäjistä koostuvasta tiimistä, joka on auttanut meitä nousemaan edelläkävijöiksi kliinisen diagnostiikan markkinoilla. Tämä viimeisin CE-IVD-merkintä vahvistaa Aiforian tekoälypohjaisten tuotteiden tarjonnan nopeaa ja jatkuvaa laajentumista, joka tukee joidenkin maailman yleisimpien syöpien diagnosointia.", kertoo Aiforia Technologies Oyj:n toimitusjohtaja Jukka Tapaninen.

Aiforia tarjoaa tällä hetkellä kolme CE-IVD-merkittyä kliinistä tekoälymallia rintasyövän diagnostiikkaan sekä CE-IVD-merkityn PD-L1-tekoälymallin keuhkosyövän diagnostiikkaan. Valmisteilla on lisää kliinisiä tekoälymalleja ja digitaalisia työkaluja, jotka palvelevat kliinisiä työvirtoja ja patologeja muiden syöpätyyppien diagnosoinnissa. Aiforian tavoitteena on olla johtava toimija tekoälyavusteisessa kudosnäyteanalytiikassa maailmanlaajuisesti.

Emma Vehviläinen, CMO, Aiforia Technologies Oyj, p. +358406675204

Jukka Tapaninen, CEO, Aiforia Technologies Oyj, p. +33610416686

UB Securities Oy, p. +358 9 25 380 225

Aiforia tarjoaa patologeille ja tutkijoille prekliinisissä ja kliinisissä laboratorioissa tehokkaan syväoppivan tekoälyohjelmiston, jonka avulla kuvista voidaan tehdä löydöksiä, päätöksiä ja diagnooseja. Aiforian pilvipohjaisten tuotteiden ja palvelujen tavoitteena on parantaa lääketieteellisten kuvien analysoinnin tehokkuutta ja tarkkuutta monilla eri aloilla, onkologiasta neurotieteeseen. Lisätietoja: www.aiforia.com.