• Aiforia Technologies Oyj/

Aiforia on saanut Business Finlandilta myönteisen rahoituspäätöksen tekoälyavusteisten ohjelmistoratkaisujen  kehityksen vauhdittamiseksi kliinisen patologian ja lääkekehityksen tarpeisiin

Aiforia Technologies Oyj, Yhtiötiedote,  27.4.2023 klo 12:00 EEST. Aiforia Technologies on saanut Business Finlandilta myönteisen rahoituspäätöksen tekoälyavusteisten ohjelmistoratkaisujen kehityksen vauhdittamiseksi kliinisen patologian ja lääkekehityksen tarpeisiin.

Hankkeen kustannusarvio on 14,6 miljoonaa euroa kahdelle vuodelle, josta Business Finland rahoittaa enintään 50 % (7,3 miljoonaa euroa) lainarahoituksen muodossa.

“Suomalaisten yritysten ja tutkimusorganisaatioiden osaaminen, edistykselliset teknologiat ja digitaaliset ratkaisut ovat sitä, mitä kasvava globaali markkina tulee tarvitsemaan. Aiforia on tekoälyavusteisilla ohjelmistoratkaisuillaan alansa edelläkävijäyritys ja solminut merkittäviä kansainvälisiä yhteistyö- ja asiakassopimuksia. Business Finland voi rahoituksellaan vauhdittaa yrityksen kasvua kansainväliseksi menestystarinaksi ja Aiforia on jo hyvässä kasvuvauhdissa maailmalla”, sanoo Business Finlandin asiantuntija Susanna Kaitera.

Tuotekehityshankkeen tavoitteena on edistää Aiforian liiketoiminnan skaalautumista ja kasvua kehittämällä olemassaolevien ohjelmistotuotteiden toiminnallisuuksia sekä luomalla kokonaan uusia ohjelmistoratkaisuja. Hankkeessa kehitetään syviin neuroverkkoihin pohjautuvia tekoälymalleja ja ohjelmistoja kliinisen patologian sekä prekliinisten tutkimusten tarpeisiin.

”Olemme iloisia saamastamme rahoituspäätöksestä. Sen avulla pystymme nopeuttamaan Aiforian ohjelmistoratkaisujen jatkokehittämistä sekä kliinisen diagnostiikan että prekliinisen lääkekehityksen tarpeisiin”, sanoo Aiforian toimitusjohtaja Jukka Tapaninen. “Tekoälyavusteisen diagnostiikan käyttö patologiassa ja prekliinisessä tutkimuksessa kasvaa kiihtyvää vauhtia. Perinteisten menetelmien haasteet on tunnustettu ja asiakkaat etsivät uusia ratkaisuja tehostamaan lääketieteellisten kuvien analysointia. Rahoituksen turvin pystymme tuomaan uusia tuotteita markkinoille nopeammin ja siten turvaamaan asemaamme kiihtyvässä kilpailukentässä.”

Veli-Matti Parkkonen, talousjohtaja, Aiforia Technologies Oyj

puh. +358405009878