AIKAKAUSLEHTIKILPAILUN 2009 VOITTAJAT

Anna-Liisa Lilius palkittiin pääkirjoituksista

- Vuoden 2009 Aikakauslehtikilpailun kilpailun taso oli erittäin korkea. Monessa sarjassa oli todella vaikea löytää parhaista parhain. On ilahduttavaa nähdä tämän kilpailun kautta, kuinka tekijöiden ammattitaito aikakauslehtien tekemisessä on entisestään kehittynyt, kommentoi tuomariston puheenjohtaja, Aikakausmedian markkinointi- ja tutkimusjohtaja Saara Itävuo. Aikakausmedia palkitsee vuosittain alan ammattilaisia kilpailussa, jonka tavoitteena on nostaa esiin hyviä aikakauslehtien tekijöitä. Aikakauslehtikilpailun 2009 voittajat julkistettiin 15.4.2010 Aikakauslehtigaalassa. Viiden toimituksellisen sarjan ja erikoismaininnan lisäksi palkittavina olivat Vuoden aikakauslehtimainostaja, aikakauslehtimainos sekä mediamyyjä. Kilpailussa oli mukana viidessä toimituksellisessa sarjassa yhteensä yli sata ehdokasta. Sarjojen voittajat saivat 2 000 - 3 000 euron rahapalkinnot. Palkitut perusteluineen: Vuoden 2009 kirjoittava toimittaja: Ulla Ahvenniemi, Kodin Kuvalehti Ahvenniemellä on oma persoonallinen tyyli, joka vie lukijan syvälle haastateltavan arkeen sekä maailmoihin, joihin tämä ei muuten ikinä pääsisi. Hän antaa haastateltavien äänen nousta etusijalle. Erityistä ammattitaitoa osoittaa herkkienkin aiheiden tarkka käsittely. Tekstit ovat oivallisesti rytmitetty ja napakka ilmaisu on hyvin informatiivista. Tuomariston erikoismaininta: Virpi Salmi, Me Naiset Kirjoittaja tuo naistenlehtikeskusteluun äänen, joka ei periaatteessa ole sallittu. Terävää ja havainnoivaa tekstiä ajan ilmiöistä. Hän osaa poimia ilmassa olevista asioita oleellisen ja tuoda ne esiin herkullisesti - jopa viiltävästi. Kunnianhimoisesti toimitettu palsta on viikon odotettu juttu. Vuoden 2009 pääkirjoituksen tekijä: Anna-Liisa Lilius, Talouselämä Toimittaja kirjoittaa kohteistaan vaativasti, mutta suhteellisuudentajuisesti. Hän nostaa aiheet rohkeasti esiin ja ruotii niitä terävästi ja analyyttisesti. Lilius huomioi kokonaisuuden taustoittavien faktojen kautta ja tuo pääkirjoituksiin oman näkökulman. Hän on jämerällä ja kriittisellä tavallaan käsitellyt muun muassa suomalaisen johtajuuden heikkouksia. Vuoden 2009 aikakauslehtikuvaaja: Kristiina Kurronen, Kaksplus Kurrosella on kyky välittää lehden tarinaa sekä nostaa jutun ydinviestiä ja kiinnostavuutta kuvien avulla. Hän tuo erilaista visuaalisuutta perinteiseen lajityyppiin ja onnistuu siinä hyvin. Kekseliäisyydellään hän pystyy ideoimaan erilaisia kuvaratkaisuja ja niiden sisältöjä monipuoliseksi. Hän on taitava valon käyttäjä ja myös teknisesti todella osaava. Vuoden 2009 taittaja: Katju Aro, Toimi Lehden vanha ja väljähtynyt ulkoasu on saanut uuden ja raikkaan ilmeen uutta nimeä myöten. Uusi ilme poikkeaa ratkaisevasti vastaavan lehtiryhmän yleisestä linjasta. Kaikki yksityiskohdat typografiasta alkaen on tarkkaan mietitty. Lehdestä on tullut selkeästi tunnistettava ja muista erottuva, kiinnostusta herättävä asialehti. Lehden koko olemus kestää vertailun monien kaupallisten aikakauslehtien kanssa ja se viestii olevansa säilyttämisen arvoinen. Vuoden 2009 toimitustiimi: Toimi Toimin tiimi, päätoimittaja Petteri Kankkunen, toimituspäällikkö Arja Kuittinen ja AD Katju Aro, on pienin resurssein toteuttanut määrätietoisesti suuren lehtimuutoksen. Prosessissa ei ole syyllistytty vähättelyyn. Tavoitteet on asetettu korkealle, ja niihin on pyritty määrätietoisesti uusia yhteistyön toimintatapoja kehittämällä. ’Think big’ on hyvä motto, joka kantaa muuallakin kuin suurissa toimituksissa. Tiimin perusvire on työn ilo, jota lehtikin henkii lukijoilleen. Kilpailuun kuuluu myös Vuoden 2009 mediamyyjän valinta. Voittaja valittiin mediapäättäjille maaliskuussa 2010 suunnatussa äänestyksessä. Tiukassa kilpailussa eniten mainintoja sai myyntipäällikkö Riikka Reunanen, A-lehdet Oy. Perusteluissa todetaan, että Riikka Reunanen on sataprosenttisesti ammattilainen työssään. Hänellä on miellyttävä tapa kommunikoida ja hakea parasta ratkaisua asiakkaan kannalta sekä ottaa huomioon asiakas kokonaisvaltaisesti. Riikka Reunanen ei pelkää haasteita, on idearikas ja oma-aloitteinen sekä hallitsee myymiensä tuotteiden edut ja puutteet. Nopea, luotettava, positiivinen, innostava ja iloinen eli erittäin hyvä tyyppi!